Books of July

Haha, lesingen i foregående måned fikk virkelig unngjelde for Pokémon GO. TRE bøker!? Tror ikke jeg har lest så få på en måned på flere ÅR. Uansett, de tre jeg leste likte jeg ganske så godt!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

HARPER LEE – GO SET A WATCHMAN // 288 S // ★★★☆☆
“Maycomb, Alabama. Twenty-six-year-old Jean Louise Finch – Scout – returns home from New York City to visit her ageing father, Atticus. Set against the backdrop of the civil rights tensions and political turmoil that were transforming the South, Jean Louise’s homecoming turns bittersweet when she learns disturbing truths about her close-knit family, the town and the people dearest to her. Memories from her childhood flood back, and her values and assumptions are thrown into doubt.” (Goodreads.com)

Denne boken var jo fjorårets snakkis, og den fikk Goodreads-prisen i skjønnlitteratur-kategorien. Harper Lee, forfatteren, døde tidligere i år, og det gjorde nok ikke boken mindre populær. Harper Lee er kvinnen bak den viden kjente To Kill a Mockingbird, som er en av mine favorittbøker noensinne. Go Set a Watchman er en oppfølger til denne, der Scout er blitt voksen og kommer hjem for å besøke Atticus. Jeg liker språket veldig godt, og tempoet i historien var veldig behagelig. På bakgrunn av dette skulle jeg gjerne gitt fire og kanskje fem stjerner, men etter hvert som Scout oppdager et og annet var det litt vanskelig å følge med. Jeg er ikke sååå inne på amerikansk samfunnshistorie, og i hvert fall ikke grunnloven og alle “amendments”. Denne boken går litt ut fra at leseren vet hva disse lovene dreier seg om uten å forklare ytterligere, og ettersom jeg ikke kan noe særlig om dette falt jeg litt av etter hvert, og dermed er det en del som jeg fremdeles ikke helt har skjønt. Bortsett fra dette synes jeg Go Set a Watchman ga en veldig fin ekstra dybde til To Kill a Mockingbird, og jeg nøt leseopplevelsen mer eller mindre gjennom alle de 288 sidene.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

RAINBOW ROWELL – FANGIRL // 319 S // ★★★
“Cath’s sister has mostly grown away from fandom, but Cath can’t let go. She doesn’t want to.
Now that they’re going to college, Wren has told Cath she doesn’t want to be roommates. Cath is on her own, completely outside of her comfort zone. She’s got a surly roommate with a charming, always-around boyfriend, a fiction-writing professor who thinks fan fiction is the end of the civilized world, a handsome classmate who only wants to talk about words… And she can’t stop worrying about her dad, who’s loving and fragile and has never really been alone. For Cath, the question is: Can she do this? Can she make it without Wren holding her hand? Is she ready to start living her own life? And does she even want to move on if it means leaving Simon Snow behind?” (Goodreads.com)

En klassevenninne av meg, som skrev master om nettopp fanfiction, anbefalte denne boken, og nå har jeg altså lest den. Først og fremst: Jeg har skikkelig lyst til å lese bøkene om Simon Snow. Dessverre finnes de ikke, men Rainbow Rowell har skrevet Carry On, som faktisk er fanfic-en Cath fra denne boken har “skrevet”. Uansett, Rowell skriver veldig godt, det er god flyt i historien og jeg skjønte ikke hvor dette gikk i det hele tatt. Samtidig er det jo en YA-bok, så sidene går fort og er fornøyelige. Jeg synes kanskje Cath var i overkant sytete noen ganger, spesielt med hensyn til Levi, men det var jo troverdig, så jeg kan ikke trekke frem dette som en stor ulempe, annet enn jeg på et par steder tenkte “få ut finger’n!”

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

MARISSA MEYER – CINDER // 390 S // ★★★
“Cinder, a gifted mechanic, is a cyborg. She’s a second-class citizen with a mysterious past, reviled by her stepmother and blamed for her stepsister’s illness. But when her life becomes intertwined with the handsome Prince Kai’s, she suddenly finds herself at the center of an intergalactic struggle, and a forbidden attraction. Caught between duty and freedom, loyalty and betrayal, she must uncover secrets about her past in order to protect her world’s future.” (Goodreads.com)

Endelig, endelig, endelig har jeg begynt på The Lunar Chronicles! Jeg har hatt disse bøkene på leselista så enormt lenge, og nå er jeg ferdig med første bok og er halvveis inn i nummer to. UANSETT, Cinder var et friskt pust for meg som ikke er såå glad i sci-fi. Dette går jo under det som heter “soft sci-fi”, det vil si litt mer lettfordøyelig enn det som kalles “hard sci-fi”, som går veldig inn i teknologiske begreper som kanskje går litt over hodet på mange. Ikke noe av det her, det som nevnes er lettbegripelig uten å være fordummet. Historien er jo i og for seg litt lett å gjette seg frem til, men jeg likte den veldig godt likevel. Karakteren Cinder falt veldig i smak. Hun er sterk, tøff og modig, i tillegg til å være smart, og det er slike jenter vi trenger flere av! Jeg synes også universet er veldig spennende: Tredje verdenskrig etterlot en verden som inngikk nye allianser, og folk bor på MÅNEN. Det er også en skummel pest som dreper hundretalls mennesker verden over, og ingen vet hva som forårsaker det… Spennende! Det er også litt kjærlighet, og MANGE referanser til eventyret om Askepott (se navnet Cinder, av Cinderella). Dette er et gjennomgående tema i hele serien. Gøy!

 

Ettersom det ble bare tre bøker denne måneden trenger jeg ikke navngi beste og verste bok (se på antall stjerner, det sier seg selv), men jeg har nå lest 53 bøker i år, og er dermed 88% ferdig med leseutfordringen min om 60 bøker i år. Skal nok klare hundre i år også, tror dere ikke det? Hvilken bok leste du sist?

12 kommentarer

Siste innlegg