Books of June

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

RANSOM RIGGS – HOLLOW CITY // 412 S // ★★★★☆
“Having escaped Miss Peregrine’s island by the skin of their teeth, Jacob and his new friends must journey to London, the peculiar capital of the world. Along the way, they encounter new allies, a menagerie of peculiar animals, and other unexpected surprises.” (goodreads.com)

Bok nummer to i Miss Peregrine-serien utvider det fantastiske universet ytterligere, og vi får vite mer om peculiars og wights. Det går kanskje litt tregt til tider, men samtidig må jo oppbygningen til finalen komme et sted – og den finner du her. Likevel, absolutt ikke kjedelig, og ganske så spennende lesning! Og så må jeg få si at språket til Ransom Riggs er så utrolig pent. Sukk!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

G. WILLOW WILSON – MS. MARVEL 4: LAST DAYS // 120 S // ★★★☆
“From the moment Kamala put on her costume, she’s been challenged. But nothing has prepared her for this: the last days of the Marvel Universe. Lucky she’s got the help of Carol “Captain Marvel” Danvers! Between teaming up with her personal hero to rescue her brother and trying to keep her city from falling into an all-out frenzy, Kamala has barely had time to come to terms with the face that the world is literally collapsing around her. But the truth will catch up to her, and soon. When the world is about to end, do you still keep fighting? Kamala knows the answer. Let’s do this, Jersey City.” (goodreads.com)

Jeg har egentlig mistet litt interessen i Ms. Marvel, jeg synes det er litt tilfeldig og lite forklart, og jeg skjønner ikke helt hva som skjer noen ganger. Man kan jo spørre seg om det er meg eller tegneserien, men det er nå uansett slik jeg opplever det. Pent tegnet og alt slikt, men det er liksom ikke helt det store for min del.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

PATRICK NESS – A MONSTER CALLS // 215 S // ★★★★
“The monster showed up just after midnight. But it isn’t the monster Conor’s been expecting. He’s been expecting the one from his nightmare, the one he’s had nearly every night since his mother started her treatments. The monster in his back garden, though, this monster is something different. Something ancient, something wild.” (goodreads.com)

Åh, denne boken er så utrolig fin og gjennomtenkt at ordene mine yter den ikke rettferdighet. En ung gutt, sykdom, kjærlighet, og et monster. Hva mer trenger man? Konseptet ble opprinnelig uttenkt av Siobhan Dowd, som døde av kreft før hun fikk gjort idéen til virkelighet. Med dette i bakhodet får historien en slik utrolig dybde, men den er uansett superfin og veldig godt påtenkt. Illustrasjonene av Jim Kay understreket mørket i den utrolig godt skrevne boken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ASTRID LINDGREN – BRÖDERNA LEJONHJÄRTA // 228 S // ★★★★
“I Nangijala, där är det ännu lägereldarnas och sagornas tid, och det är dit man kommer när man dör. Det berättar Jonatan Lejon för sin bror Skorpan som ligger sjuk och har råkat få veta att han snart ska dö. Hur kan det vara så hemskt att en del måste dö när dom inte har fyllt tio år ens, undrar Skorpan. Vet du Skorpan, jag tror att du får det härligt, försäkrar Jonatan. I Nangijala får man vara med om äventyr från morgon till kväll och om nätterna också. För det är i Nangijala som alla sagor händer.” (goodreads.com)

Om ikke dette er den absolutte favoritthistorien min, så kommer den i hvert fall veldig langt opp på lista! De første tjue sidene sippet jeg meg igjennom – flere ganger satt jeg og regelrett hulket! – og selv om jeg har sett filmen cirka tusen ganger, så gir boken så enormt mye mer. Den er så ettertenksom og undrende, og ga meg et helt nytt syn på historien om Karl og Jonathan Løvehjerte. Det var også veldig gøy å lese på svensk, for selv om det er veldig mye likt, så er det veldig mange rare ord og uttrykk i det svenske språket. Som for eksempel “mungipan”, som det tok meg en god stund å skjønne at betød “munnviken”!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

SIMEN MEISDAL – EVENTYR SUGER // 165 S // ★★★☆
“I ”Eventyr suger” er ondskapen i ferd med å kvitte seg med alle de gode heltene. Det fører 18 år gamle Simon ut på en grufull og spennende reise, gjennom vår egen verden og inn i helt andre og ukjente dimensjoner. Sammen med antihelten Max, må han bekjemp de gode helsene og hjelperne deres. Vil dette føre til verdens undergang, eller kan ondskapen stoppes? Sannsynligvis ikke… Allikevel, Simon har ikke noe valg. Han MÅ vinne! Hvis ikke, dør faren hans…” (goodreads.com)

Ja, jeg elsket konseptet. Superspennende og nytt, det liker vi! Samtidig satt jeg og ville ha så mye mer. 165 sider er ABSOLUTT ikke nok til en slik historie! Boken gir et halvveis parodisk bilde på fantasysjangeren, men jeg synes det enten skulle vært mer av dette eller det skulle vært kuttet, slik at historien fremstod som “ren” fantasy. Alt i alt, det virket som et hastverksarbeid uten at idéene ble utarbeidet skikkelig. Men konseptet, ah, kult!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ASTRID LINDGREN – ALLER KJÆRESTE SØSTER // 32 S 
“Kari har fått en lillebror og føler seg til overs. Hun trekker seg inn i seg selv. I hagen finner hun et hull under en rosebusk som leder til en fantastisk verden.” (goodreads.com)

Ja, jeg leser bildebøker. Dette var en av favorittbøkene fra da jeg var liten, men av en eller annen grunn (sikkert fordi vi ikke hadde den hjemme men lånte på biblioteket) har jeg helt glemt forfatter og tittel. Alt jeg husket var at en jente gikk inn i en hemmelig verden bak rosebusken i hagen. Da jeg søkte etter Astrid Lindgren-bøker på Trondheim folkebibliotek sine sider dukket den opp, helt ut av det blå, og jeg ble så glad! Jeg fant ut at jeg ikke skulle gi noen stjerner i det hele tatt, for dette er for meg en barndomsskatt som ikke trenger å vurderes hverken opp eller ned. Åh, Ylva-Li! Det som overrasket meg var hvor kort og trist slutten egentlig er, og hva det egentlig betyr. For dette skjønte jeg ikke i det hele tatt da jeg var liten.
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

RANSOM RIGGS – LIBRARY OF LOST SOULS // 458 S // ★★★★
Synopsisen fra Goodreads forteller litt vel mye om bok 2 (som jeg har skrevet om lenger opp i dette innlegget) så jeg droppet den.

Dette er den siste boken i Miss Peregrine-serien, og ååååh, så spennende! Som nevnt, vil ikke si for mye ettersom det forteller en del av det som skjer i bok nummer to, men det tar helt av – på en bra måte. En skikkelig god avslutning på en veldig bra trilogi. Og, som alltid, veldig godt skrevet. Godt språk er så utrolig viktig, selv om det “bare” er en YA-bok.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ASTRID LINDGREN – MIO MIN MIO // 183 S // ★★★☆
“Polisen i Stockholm efterlyser 9-åriga Bo Vilhelm Olsson som sedan i förrgår kväll klockan 18 varit försvunnen från sitt hem, Upplandsgatan 13. Bo Vilhelm Olsson har ljust hår och blå ögon och var vid försvinnandet klädd i korta, bruna byxor, grå stickad tröja och liten röd luva. Meddelanden om den försvunne lämnas till polisens ordonnansavdelning. Så börjar sagan om Mio.” (goodreads.com)

Nok en Lindgren-bok, denne gangen en historie jeg ikke er så kjent med. Jeg synes Mio Min Mio var hakket mindre velskrevet enn både Bröderna Lejonhjärta og Ronja Rövardotter, men nå er det jo engang barnebøker det er snakk om (men de to andre er altså bedre på dette punktet). Jeg synes også historien er litt tilfeldig og til tider lite forklart, men det er jo en fin bok. Og så veldig fine illustrasjoner av Ilon Wikland!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ASTRID LINDGREN – RONJA RÖVARDOTTER // 235 S // ★★★★
“Den natten då Ronja föddes gick åskan över bergen, ja, det var en åsknatt så att allt oknytt som höll till i Mattisskogen förskrämt kröp undan i sina hålor och gömslen. Bara de grymma vildvittrorna gillade åskväder mer än alla andra väder och flög med tjut och skrik runt rövarborgen på Mattisberget. Ronjas barnaliv börjar storslaget. Så blir det också en kamp för fred och rättvisa, en kamp som hon utkämpar tillsammans med rövarsonen Birk.” (goodreads.com)

Åh, Ronja. For en utrolig fin bok! Nok en gang, jeg har sett filmen cirka tusen ganger, men dette er første gangen jeg har lest boken. Og nok en gang er boken så mye dypere og mer fasettert enn filmen, og jeg tror jammen jeg skal kjøpe den og ha i bokhylla. Som alltid er illustrasjonene laget av Ilon Wikland, og de komplimenterer historien så fint (selv om Ronja har kort hår på tegningene, som krasjer helt med film-Ronja).

READING CHALLENGE: 50/60 (83% fullført)
BESTE BOK: Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren OG A Monster Calls av Patrick Ness – klarer ikke å bestemme meg! Og så likte jeg Ronja Rövardotter veldig godt, også…
VERSTE BOK: Eventyr Suger av Simen Meisdal

Hva leste du sist?

12 kommentarer

Siste innlegg