Books of January

Nytt år, nytt oppsett på bokinnleggene mine. Dette er kanskje de innleggene jeg bruker mest tid på, men som får minst kommentarer og visninger, men jeg fortsetter likevel ettersom bøker er noe som virkelig interesserer meg. For det er tross alt jeg som skriver denne bloggen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
SIRI PETTERSEN – EVNA // 500 s.
// ★★★★★

Det tredje og avsluttende kapittelet i Ravneringene skuffet ikke. Absolutt ikke. Jeg har nevnt frykten for bok nummer to i fantasy-serier der jeg virkelig likte den første, men frykten for avslutningen er faktisk større. Og denne avslutningen? Den var Hirka, Rime og Ymslanda verdig. Men åh, jeg ville ikke at det skulle være slutt! Gi meg meeeer 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
ROALD DAHL – BFG // 500 s. // ★★★★★

Jeg husker at læreren vår leste SVK til oss i matpausen på barneskolen (og jeg hatet at hun gjorde til stemmen sin), men jeg har aldri lest boken selv så det var på tide. Roald Dahl og hans way with words går det jo faktisk ikke an å si noe på, så denne anbefales på det varmeste om du føler for å være litt nostalgisk. Og så kjekk som oppvarming til filmatiseringen som kommer i løpet av 2016!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
TOVE JANSSON – DET USYNLIGE BARNET OG ANDRE FORTELLINGER // 169 s.
// ★★★★★

Etter å ha blitt så gira over årets nye Mummikopper (gleder meg sånn til mars!) bestemte jeg meg for å lese litt om livet i Mummidalen. Hei, biblioteket, og hei, denne boken. Her finner du historien om Ninni, det usynlige barnet, selvfølgelig, men også flere historier, noen om helt andre figurer enn dem du kanskje er kjent med fra før. Det var så koselig å slappe av med denne boken mens jeg stresset med masteroppgaven min, og veldig fint at det faktisk er en lettlest bok ment for barn når hjernen er utslitt etter en dag med akademisk skriving. Og så er det veldig fine illustrasjoner, laget av forfatteren selv!


TOVE JANSSON – MUMMI: TOVE JANSSONS SAMLEDE TEGNESERIER, BIND 1 // 95 s.
// ★★★★☆
TOVE JANSSON – MUMMI: TOVE JANSSONS SAMLEDE TEGNESERIER, BIND 2 // 95 s. // ★★★★☆

Mummifeberen fortsetter, her med tegneserier. Lite visste jeg at Tove Janssons tegneserier om Mummidalen har blitt publisert i aviser over hele verden siden femtitallet, men det har de visst! Her møter vi en Mummifamilie og et knippe venner som kanskje ikke er helt som i romanene eller TV-serien – de er ikke så uskyldige og kanskje litt mindre barnevennlige, samtidig som de jo er Mummitrollene vi alle kjenner – om det går an å si.


JEN CAMPBELL – WEIRD THINGS CUSTOMERS SAY IN BOOKSHOPS // 128 s.
// ★★★★☆
JEN CAMPBELL – MORE WEIRD THINGS CUSTOMERS SAY IN BOOKSHOPS // 128 s. // ★★★★☆

Dette er noe av det morsomte jeg har vært borti på LENGE. Man skulle tro at disse sitatene var fiktive, men tenk at det faktisk er noen som har spurt om Anne Frank ikke skrev flere bøker. Eller om butikken har noe skrevet av Jane Eyre. Eller som påstår at bøker om Shakespare ikke hører hjemme i biografi-seksjonen, ettersom han jo ikke har levd på ordentlig!? Om dette er noe du synes er morsomt, les disse to. Jeg har drevet høytlesning for alle som ville lytte, og vi lo og lo.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
COLLEEN HOOVER & TARRYN FISHER – NEVER NEVER PT. 3 // 92 s.
// ★☆☆☆☆

Årets første skuffelse. Herregud, så sur jeg var da jeg var ferdig! Disse novellene (eller, engelske novella er ikke det samme som en novelle da, men nesten) er jo blitt hypet opp i skyene, og jeg må si at jeg likte de to første delene godt. Så godt at jeg forhåndsbestilte del 3 på Amazon. Og så bare POFF, this is rubbish. Den forklaringen på alt, som ikke ble ordentlig forklart, engang, var så utrolig TEIT og simpel at jeg blir sint bare jeg tenker på det. De hadde en god del andre, og i mine øyne bedre, alternativer å gå for, men de valgte dette. Blah. Skuff.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
MINDY KALING – IS EVERYONE HANGING OUT WITHOUT ME? // 197 s.
// ★★★☆☆

Jeg fikk øynene opp for komikerbøker etter Amy Poehlers Yes Please i fjor vinter. Mindy Kaling har jeg ikke så mye kjennskap til annet enn den litt rare karakteren hennes i The Office og i den serien der hun var lege, men hun er så innmari SØT. I denne boken er hun kanskje ikke så utrolig morsom (jeg lo aldri høyt som jeg gjorde da jeg leste Poehler), og hun kommer heller ikke med dødsseriøse sannheter om livet (som Poehler leverte midt oppi det morsomme), men dette var en underholdende bok som lærte meg litt om det å være komedieforfatter (hvis det er et ord) og det å være jente generelt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
PETER MADSEN – VALHALL: DEN SAMLEDE SAGAEN 1 // 213 s.
// ★★★☆☆
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
PETER MADSEN – VALHALL: DEN SAMLEDE SAGAEN 2 // 193 s.
// ★★★☆☆
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
PETER MADSEN – VALHALL: DEN SAMLEDE SAGAEN 3 // 128 s.
// ★★★☆☆

Jeg vet ikke om jeg har lest noe av dette før, om jeg har sett en stripe i en tekstbok på skolen, men det er noe med Valhall som er veldig kjent. Jeg er veldig glad i norrøn mytologi, og her får vi se gudene på en litt annen måte – de er jo bare folk, de óg. Veldig tegneseriestil på tegningene (og da mener jeg karikert og litt barnslig), men etter hvert som jeg ble vant til det likte jeg disse historiene godt. Og så synes jeg omslagene er så utrolig fine!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
GEORGE R. R. MARTIN – THE ICE DRAGON // 128 s.
// ★★★☆☆

Jeg har hatt denne på Kindle-en min en stund, men har ikke kommet på å lese den før nå. The Ice Dragon er en barnebok skrevet av mannen bak A Song of Ice and Fire, og da må man jo ha litt forventninger! Jeg ble  derimot litt skuffet av denne: Den var litt for kort og ga liksom ingen forklaringer, så historien ble litt tilfeldig. Men den var godt skildret og forsåvidt fin å lese, men den kom til kort for meg, altså. Både på den ene og den andre måten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
TOVE JANSSON – SMÅTROLLENE OG DEN STORE OVERSVØMMELSEN // 50 s.
// ★★★★★

I 1939 begynte Jansson på denne historien, og Mummitrollet ble skapt. Tenk at trollene i første omgang ble omtalt som småtroll, fordi det skulle være enklere å forstå for barn! I denne aller første historien er Mummi og Mummimamma på leting etter Mummipappa, og på veien finner de det lille dyret, som blir til Sniff i senere historier, og andre venner og vesener. Jeg syntes denne boken var så koselig, og jeg gleder meg til å lese de andre i serien.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
TIM BURTON – THE MELANCHOLY DEATH OF OYSTER BOY AND OTHER STORIES // 115 s.
// ★★★☆☆

Dette er noe av det merkeligste siden Beautiful Darkness. Tim Burton er jo en snodig skrue, noe som utarter seg positivt i filmverdenen, men denne boka fylt med makabre dikt ble litt for mye for min del. Litt nødrim og null tanke på rytme i diktene gjorde at jeg mistet litt fokus på innholdet, som i utgangspunktet var veldig… Merkelig. Jeg er fremdeles i tvil om jeg burde gi to eller tre stjerner, men ettersom jeg leste alt og syntes det var underholdende på en litt forstyrret måte så endte jeg på tre. Men dette var rart, altså!

 

I tillegg til bøkene over, leste jeg også to Sherlock Holmes-historier av Arthur Conan Doyle og The Man of the Crowd av Edgar Allan Poe. Disse tre novelleaktige sakene er pensum i litteraturemnet jeg tar dette semesteret, men ettersom de er på 35 sider til sammen regner jeg dem ikke med her, eller på Goodreads.

Beste bok i januar: Evna av Siri Pettersen.
Verste bok i januar: Never Never pt. 3 av Colleen Hoover og Tarryn Fisher.

Hvilken bok leste du sist? 



I recommend Google Translate for your getting the gist (however, do not trust its grammar, it’s rubbish).

16 kommentarer

Siste innlegg