Shepherd’s Pie

På søndag prøvde jeg en helt ny rett (for meg), nemlig Shepherd’s pie. Tradisjonelt lages den med lammekjøtt, men jeg brukte vanlig kjøttdeig av storfe – jeg synes ofte lammekjøtt kan smake litt for mye, vel, ull. Denne retten tar omtrent 30 minutter å lage, eller litt mer om du ikke jukser med potetmosen, slik som jeg gjorde. Porsjonen jeg laget ble nok til to veldig sultne voksne OG en nokså stor frokostporsjon til én dagen etter.

Du trenger:

  • olje til steking
  • en pakke (400 g) kjøttdeig av storfe
  • 3 store gulrøtter
  • en halv løk
  • 3-4 hvitløksfedd (alt etter smak)
  • 2,5 dl buljong (vann+en kvart buljongterning)
  • 2 ss ketchup
  • salt og pepper etter smak
  • maisenna etter behov + vann
  • to poser potetmos + melk, smør og salt etter anvisning på posen
  • revet ost
  • persille til pynt

Fremgangsmåte:

Kutt opp gulrøtter og løk, knus hvitløksfedd og ha det over i en stekepanne med litt olje. Stek til grønnsakene er blanke.

Putt kjøttdeigen oppi pannen og brun den.

Bland i ketchup (eller tomatpuré, om du har det), tilsett så buljongen og la det småkoke.

Bland ut maisenna etter anvisning på pakken og tilsett det i pannen. Rør til innholdet har en tykkere, litt grøtaktig konsistens.

Smak til med salt og pepper.

Tilbered potetmos etter anvisning.

Hell panneinnholdet i et jevnt lag i en ildfast form, legg potetmos i et jevnt lag oppå.

Dryss over revet ost og sett formen i ovnen i cirka tjue minutter. Retten skal få en fin gyllenbrun farge på toppen.’

Dryss over litt persille og servér.

Som mannedyret sa:

“Dette ser jo ordentlig hjemmelaget ut!”

My take on Shepherd’s pie. Use Google Translate to get the full recipe!

10 kommentarer

Siste innlegg