Books of November

Forklaring til stjernerangering:
Ettersom jeg bruker Goodreads.com til å kartlegge lesingen min, bruker jeg også samme rangeringssystem som nettsiden, en til fem stjerner. Én stjerne = did not like it. To stjerner = it was ok. Tre stjerner = liked it. Fire stjerner = really liked it. Fem stjerner = it was amazing. Så da vet dere det!

♣ ♣ ♣

Tittel: Shift Forfatter: Hugh Howey Utgitt: 2013
Forlag:
 Century (innbundet) Antall sider: 569 Stjerner: 3/5

“In a future less than fifty years away, the world is still as we know it. Time continues to tick by. The truth is that it is ticking away. A powerful few know what lies ahead. They are preparing for it. They are trying to protect us. They are setting us on a path from which we can never return.”

Dette er andre bok i Silo-serien, og ettersom jeg var i fyr og flamme etter første bok ble jeg veldig glad da jeg fikk hentemelding fra biblioteket: Shift er reservert til deg. Denne boken tar for seg historien om hvordan folk endte opp i siloer, gjennom et program startet av den amerikanske regjeringen i 2050. Jeg syntes det gikk veldig tregt i starten. Ettersom dette er bok #2 er litt av spenningen borte, vi vet jo hvordan ting ender opp, så den oppbygningen føltes rett og slett litt unødvendig. Ettersom boken var bestilt av noen andre og jeg brukte urimelig lang tid, ble jeg nødt til å levere den tilbake før jeg var ferdig. Jeg lastet den ned til Kindle-en min i stedet, men jeg rakk ikke å bli mer enn trekvartveis ferdig før oktober plutselig var her, og jeg fikk ikke lest noe i den før i november igjen. TING TAR TID.

Uansett, selve boken er litt i overkant. Det skiftes veldig mellom fortellere, og når man ikke får til å knytte seg veldig til karakterene er det litt vanskelig å huske hvem som er hvem. Fortellerstilen er veldig lik den i Wool, og det blir litt oppbrukt for min del, ettersom jeg på grunn av det klarer å forutse hvordan historien utvikler seg. Jeg følte også det var litt mindre sammenheng i Shift enn i Wool, noe som ikke er til bokens fordel. Likevel, det er jo spennende, så jeg ville jo lese videre, og dermed endte jeg på 3 av 5 stjerner. Og ja, jeg kommer til å lese bok nummer tre, Dust, også (har allerede lastet den ned fra Amazon).

♣ ♣ ♣

Tittel: Saga, Vol. 5 Forfatter: Brian K. Vaighan, Fiona Staples (illustratør) Utgitt: 2015
Forlag:
 Image Comics (pocket) Antall sider: 159 Stjerner: 4/5

“While Gwendolyn and Lying Cat risk everything to find a cure for The Will, Marko makes an uneasy alliance with Prince Robot IV to find their missing children, who are trapped on a strange world with terrifying new enemies.” (goodreads.com)

Endelig fikk jeg beskjed fra biblioteket om at Saga Vol. 5 var klar for henting! Boken, som består av nr. 25-30 av tegneserien Saga, ble gitt ut på slutten av septemper, og jeg har stått i reservasjonskø siden biblioteket i Trondheim fikk eksemplarene sine. Ventetiden var verdt det, selv om det tar ufattelig kort tid å lese et tegneseriehefte. Nå aaaner jeg ikke når neste volum kommer, så det er bare å smøre seg med tålmodighet – igjen.

Så, selve boken. Det kunstneriske er som alltid on point, og jeg elsker brutaliteten og hvor plutselig ting skjer. Der var h*n død, liksom! (Ja, nå kan dere lure) Grunnen til at jeg ikke gir full pott på stjernefronten er rett og slett formatet, som blir så alt for kortfattet for min del. Jeg rekker liksom ikke å nyte før jeg plutselig er på siste side. MEN hva tegneserier angår er dette prima!

♣ ♣ ♣

Tittel: Harry Potter and the Deathly Hallows Forfatter: J. K. Rowling Utgitt: 2007
Forlag: 
Bloomsbury (Kindle) Antall sider: 607 Stjerner: 5/5

“Harry has been burdened with a dark, dangerous and seemingly impossible task: that of locating and destroying Voldemort’s remaining Horcruxes. Never has Harry felt so alone, or faced a future so full of shadows. But Harry must somehow find within himself the strength to complete the task he has been given. He must leave the warmth, safety and companionship of The Burrow and follow without fear or hesitation the inexorable path laid out for him.

In this final, seventh instalment of the Harry Potter series, J. K. Rowling unveils in spectacular fashion the answers to the many questions that have been so eagerly awaited. The spellbinding, richly woven narrative, which plunges, twists and turns at a breathtaking pace, confirms the author as a mistress of storytelling, whose books will be read, reread and read again.” (goodreads.com)

Ah, J.K. Rowling, jeg elsker deg! Jeg har vel egentlig lest denne før på norsk, men likevel, dette føltes som første gang. Jeg har grått og ledd, og da jeg var ferdig trakk jeg et hjertens sukk. Dette er nok favoritten min i serien, selv om de første to er de mest fortryllende. Og jeg skjønner ikke hvorfor i all verden de ikke tok med delen der Harry snakker med Dumbledores portrett når alt er ferdig i filmatiseringen. Det hadde vært så utrolig fint, og jeg felte en tåre da jeg leste det. En nydelig avslutning på en nydelig serie. Ah, tenk at jeg aldri får lese den for første gang igjen!

♣ ♣ ♣

Tittel: Never, Never Forfatter: Colleen Hoover og Tarryn Fisher Utgitt: 2015
Forlag:
 Hoover Ink (Kindle) Antall sider: 159 Stjerner: 3/5

“Best friends since they could walk. In love since the age of fourteen. Complete strangers since this morning. He’ll do anything to remember. She’ll do anything to forget.” (goodreads.com)

Denne har dukket opp et par ganger på Goodreads-feeden min, så jeg lastet den ned på Kindle-en. Never Never er en såkalt novella (lengre enn en novelle, kortere enn en vanlig roman) og har allerede fått en del to (se lenger ned) med en del tre rundt hjørnet. Som de fem setningene over i kursiv antyder, er det noe på gang her. To ungdommer, Silas og Charlie, våkner plutselig opp, midt i skoledagen og har mistet hukommelsen. Uvisst hvorfor spør de ingen andre om hjelp, men jobber sammen for å finne ut hva som har skjedd. De finner raskt ut at de har vært et par, men forholdet deres har sine baksider, baksider de nå ikke skjønner hvorfor oppstod. Del én er altså bare masse usikkerhet og spørsmål, og det er ikke før mot slutten at vi når en slags oppbygning. Den har vel vært tilstede hele tiden, men vi får en spenningstopp – og så bare “to be continued”. Språket er litt under par for min del, men det glimtes til med noen lekre, sappy beskrivelser av følelser her og der. Hadde språket vært slik som i disse tilfellene jevnt over hadde jeg ikke tatt opp dette som et negativt punkt. Alas, dette er ikke tilfellet. Til tross for dette syntes jeg det var spennende å lese, og del to kom på plass meget raskt etter at jeg var ferdig med denne.

♣ ♣ ♣

Tittel: Through the Woods Forfatter: Emily Carroll Utgitt: 2014
Forlag:
Margaret K. McElderry Books (pocket) Antall sider: 208 Stjerner: 4/5

“Journey through the woods in this sinister, compellingly spooky collection that features four brand-new stories and one phenomenally popular tale in print for the first time. These are fairy tales gone seriously wrong, where you can travel to Our Neighbor’s House – though coming back might be a problem. Or find yourself a young bride in a house that holds a terrible secret in A Lady’s Hands Are Cold. You might try to figure out what is haunting My Friend Janna, or discover that your brother’s fiancée may not be what she seems in The Nesting Place. And of course you must revisit the horror of His Face All Red, the breakout webcomic hit that has been gorgeously translated to the printed page.” (goodreads.com)

Etter en del venting i reservasjonskø på biblioteket fikk jeg melding om at Through the Woods var klar for å hentes. Etter forferdelige Beautiful Darkness (les hva jeg mente her) hadde jeg ikke så høye forhåpninger, men jeg ble (heldigvis) positivt overrasket. Jeg ser litt av den barnslige kunstneriske stilen vi også finner i Beautiful Darkness, men her har historiene et plott. Det er noe som skjer, det er en sammenheng. Ja, det er mørkt og trasig, men jeg likte det veldig godt. Selv om de barnslige tegningene gjør hele opplegget mer eventyraktig og creepy, savner jeg et litt mer voksent kunsterisk uttrykk. Det hadde løftet denne boken opp til fem stjerner!

♣ ♣ ♣

Tittel: Never, Never (pt. 2) Forfatter: Colleen Hoover og Tarryn Fisher Utgitt: 2015
Forlag:
 Hoover Ink (Kindle) Antall sider: 158 Stjerner: /5

“Silas races against time as more truths unravel, while others twist tighter together. And now, the stakes are higher as Silas? control slips and others begin to point fingers. Charlie is in trouble and he must be the one to bridge the chasm between their past and their present. Because somewhere between I love yous and Never Nevers and Never Agains, a truth they can’t imagine, beckons to be found.” (goodreads.com)

♣ ♣ ♣ 

Tittel: Furiously Happy – A Funny Book About Horrible Things Forfatter: Jenny Lawson Utgitt: 2015
Forlag:
 Flatiron Books (Kindle) Antall sider: 352 Stjerner: 5/5

“A hysterical, ridiculous book about crippling depression and anxiety? That sounds like a terrible idea. And terrible ideas are what Jenny does best.

According to Jenny: ‘Some people might think that being ‘furiously happy’ is just an excuse to be stupid and irresponsible and invite a herd of kangaroos over to your house without telling your husband first because you suspect he would say no since he’s never particularly liked kangaroos. And that would be ridiculous because no one would invite a herd of kangaroos into their house. Two is the limit. I speak from personal experience. My husband says that none is the new limit. I say he should have been clearer about that before I rented all those kangaroos.'” (goodreads.com)

Med hånden på hjertet: Dette er den morsomste boken jeg har lest. Med denne boken foran meg har jeg ledd høyt på toget, på lesesalen (man må ha pauser) og hjemme alene på stua. Jeg har lest passasjer høyt for enhver som vil høre, og noen ganger har jeg gått tilbake bare for å se på bildene av Rory og Rory Too (Rory er den utstoppede vaskebjørnen du ser på omslaget, og Rory Too er en større versjon, altså en annen utstoppet vaskebjørn). Samtidig har jeg fått bedre forståelse for angst, for panikkanfall og for psykiske problemer, generelt. Midt inne i all galskapen i denne boken finner man en ærlig stemme som prøver å gi innsikt i sin mentale helse, som det ikke alltid står like bra til med, og som samtidig prøver å fortelle om hvordan man kan finne lykke. Noe vi alle trenger.

Dette er utrolig fin bok. Morsom, ja, men også veldig alvorlig. Det skal en del til for at jeg gir fem av fem mulige, men her har du en god fasit på hva som trengs.

♣ ♣ ♣ 

Tittel: Fables, Vol. 4: March of the Wooden Soldiers Forfatter: Bill Willingham Utgitt: 2004
Forlag:
 Vertigo (pocket) Antall sider: 231 Stjerner: 4/5

Tittel: Fables, Vol. 5: The Mean Seasons Forfatter: Bill Willingham Utgitt: 2005
Forlag:
 Vertigo (pocket) Antall sider: 166 Stjerner: 4/5

Tittel: Fables, Vol. 6: Homelands Forfatter: Bill Willingham Utgitt: 2006
Forlag:
 Vertigo (pocket) Antall sider: 192 Stjerner: 4/5

Tittel: Fables, Vol. 7: Arabian Nights (And Days) Forfatter: Bill Willingham Utgitt: 2006
Forlag:
 Vertigo (pocket) Antall sider: 144 Stjerner: 4/5

Tittel: Fables, Vol. 8: Wolves Forfatter: Bill Willingham Utgitt: 2006
Forlag:
 Vertigo (pocket) Antall sider: 160 Stjerner: 4/5

Tittel: Fables, Vol. 9: Sons of Empire Forfatter: Bill Willingham Utgitt: 2007
Forlag:
 Vertigo (pocket) Antall sider: 200 Stjerner: 4/5

Tittel: Fables, Vol. 10: The Good Prince Forfatter: Bill Willingham Utgitt: 2008
Forlag:
 Vertigo (pocket) Antall sider: 238 Stjerner: 5/5

Tittel: Fables: 1001 Nights of Snowfall Forfatter: Bill Willingham Utgitt: 2006
Forlag:
 Vertigo (innbundet) Antall sider: 144 Stjerner: 3/5

Dette er en liten sidehistorie til Fables som tar for seg da Snow tilbrakte 1001 dager i Arabia, hvor hun fortalte historier for en mektig sultan for å beholde livet. Merkelig likt 1001 Natt hvor Sheherazade gjør det samme, ikke sant? Vel, historiene tar selvsagt for seg Fables-karakterene og hvordan livene deres var før Fables begynner, så noe originalt var det å hente. Likevel, litt kjedelig. Get me back to the main plot!

Tittel: Fables, Vol. 11: War and Pieces Forfatter: Bill Willingham Utgitt: 2008
Forlag:
 Vertigo (pocket) Antall sider: 192 Stjerner: 4/5

Tittel: Fables, Vol. 12: The Dark Ages Forfatter: Bill Willingham Utgitt: 2009
Forlag:
 Vertigo (pocket) Antall sider: 173 Stjerner: 4/5

Tittel: Fables, Vol. 13: The Great Fables Crossover Forfatter: Bill Willingham Utgitt: 2009
Forlag:
 Vertigo (pocket) Antall sider: 224 Stjerner: 4/5

Tittel: Fables, Vol. 14: Witches Forfatter: Bill Willingham Utgitt: 2010
Forlag:
 Vertigo (pocket) Antall sider: 192 Stjerner: 4/5

Tittel: Fables, Vol. 15: Rose Red Forfatter: Bill Willingham Utgitt: 2011
Forlag:
 Vertigo (pocket) Antall sider: 256 Stjerner: 4/5

Tittel: Fables, Vol. 16: Super Team Forfatter: Bill Willingham Utgitt: 2011
Forlag:
 Vertigo (pocket) Antall sider: 160 Stjerner: 4/5

ÅH, Fables, dere! Jeg skal ikke gå inn i detalj på alt som skjer for da hadde jeg blitt holdende på i timesvis (for å overdrive litt), men om du liker TV-serien Once Upon A Time så er dette ganske likt bare TUSEN ganger bedre! Plottet er helt fantastisk spunnet sammen, med herlige twister og oppnøsting fra tidligere – det er så gjennomtenkt! Tegningene er utrolig fine, bare for å sette prikken over i’en. Om jeg skulle finne noe negativt er det at innimellom er det småhistorier der noen andre har hatt hovedansvaret for tegningene enn i “hovedhistorien”, og dermed ser karakterene annerledes ut – noe jeg finner ekstremt irriterende. Annet enn det er dette den beste tegneserien jeg har lest, og et av de bedre plottene noensinne. Seriøst.

♣ ♣ ♣ 

Antall bøker: 20
Antall sider: 
4884

Wow, det sidetallet der ble jo helt sykt høyt!? Nå er jo mesteparten av månedens titler tegneserier som tar ganske kort tid å lese i forhold til tiden man bruker på “vanlige” 200 sider, men bok er bok. Fables er altså utrolig bra, og nå er jeg dessverre ferdig med Harry Potter-bøkene. Tenk at jeg aldri får lese dem for første gang igjen! Har kost meg veldig med lesingen i november (som dere kanskje skjønner), og det skal jeg fortsette med i desember til tross for eksamen og master-arbeid. Kan jo ikke jobbe hele tiden, heller! Hva het den forrige boken du leste? Noe å anbefale?



I recommend Google Translate for your getting the gist (however, do not trust its grammar, it’s rubbish).

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg