Palak paneer

Etter at en venninne postet et veldig innbydende bilde av middagen sin på Instagram, så fikk jeg veldig lyst til å lage samme rett. Det er snakk om palak paneeren indisk, mild spinatcurry (palak betyr spinat) med hjemmelaget ost (som heter paneer). Ja, jeg har laget ost. Husmorpoeng! Som alltid lager jeg mat til to voksne personer som muligens spiser mer enn snittet. Ta dette til etterretning!

Først: Paneer (osten).

1. Kok opp 1 liter melk i en kjele (jeg brukte 2 liter som denne oppskriften sier, og fikk alt for mye). Jeg brukte ekstra lett melk, man får gjerne mer ost om man bruker en annen type, og jeg ser for meg at om man bruker helmelk blir det en annen smak…? Dette har jeg derimot ikke funnet noe om noe sted.

2. Når melken har fått et oppkok, skru platen ned på lav varme og tilsett 2 ss eddik. Rør forsiktig, etter kort tid vil du se at melken har delt seg i ost og en tynn væske (myse).

3. Dekk et dørslag med en kjøkkenklut (eller kjøkkenhåndkle, som jeg ville sagt) og hell kjelens innhold i dørslaget. Mysen blir nå silt vekk, og osten er igjen. For at så mye som mulig av væsken skal forsvinne, dekk osten helt med kjøkkenhåndkleet, og press med noe tungt (f.eks. kjelen alt ble kokt i) en liten stund. 

4. Du har nå en myk osteaktig masse. For å få en fastere paneer, legg osten på et fat og plasser det hele i kjøleskapet en liten stund. Men du kan altså servere med én gang!

 

Så til selve spinatcurryen. Du trenger:

  • 250 gr frossen spinat, opptint (Rema 1000 sin er knall!)
  • 1 løk
  • 5 fedd hvitløk
  • 1 dl matfløte
  • 2 ts spisskummen
  • 1 ts gurkemeie
  • 1,5 ts garam masala
  • olje til steking
  • salt etter smak

Kutt opp løk og hvitløk (evt. bruk en hvitløkspresse på sistnevnte) og stek i litt olje i en stekepanne (eller i en kjel, som jeg brukte). Rør inn gurkemeie og spisskummen og la det steke litt. Tilsett så spinaten (som skal være helt tint og dermed myk), garam masala og salt og rør det hele sammen. La det stå og koke/surre litt for seg selv før du setter ned på lav varme og heller i matfløten og koker i 4-5 minutter. Paneeren tilsettes helt til slutt i smuldret/oppskåret form (jeg kunne hatt i min litt tidligere, for den forble litt fetaost-aktig, men jeg likte det egentlig sånn).

Jeg hadde glemt å lade kamerabatteriet, så da jeg skulle fotografere verket mitt i går var det plutselig en blinkende skjerm som møtte meg. Hurra for mobilbilder, dere!

Jeg er veldig glad i indiske smaker og sammensetninger, og palak paneer var et godt, om enn litt vel mildt alternativ til tikka masala (min favoritt). Jeg endte opp med å krydre litt ekstra med f.eks. chilipulver og ekstra salt på min egen porsjon, mens mannedyret spiste sin som etter oppskriften.

Hva synes dere om oppskrifter på bloggen?



My take on palak paneer, a mild spinach curry with homemade cheese. Yes, I MADE cheese. As I am a bit lazy today, I recommend you to use Google Translate to get the gist of my recipe, or just google “palak paneer” (helpful if you don’t use the metric system). How do you like my posting recipes on the blog?

10 kommentarer

Siste innlegg