Halloween films

Med oktober kommer Halloween, og selv om jeg ikke er så glad i at Norge har adoptert tradisjonen med knask og knep (elsker derimot utkledningsfester!) så er det noe med denne dagen, likevel. Men jeg liker å kalle det allehelgensaften, selv om det eeegentlig ikke er en term som brukes i Norge, såvidt jeg har forstått (her dreier det seg om allehelgensdag, som er 1. november). UANSETT, for å lade opp til denne lille høytiden har jeg funnet frem noen filmer jeg vil se i løpet av oktober. Jeg er ikke glad i skrekk-/horrorfilmer, så dette er “snille” Halloween-filmer, ment til å være koselige i stedet for skrekkinngytende.

THE WITCHES
Dette er en film jeg ser tilbake på med frykt, for da jeg så den som barn syntes jeg den var FORFERDELIG skummel. Derfor gleder jeg meg til å se den igjen nå som jeg er blitt voksen. Anjelica Houston spiller sjefsheksa og gjør, om jeg husker riktig, en strålende figur. Og så var det noe med mus…? Vi får se!

HOCUS POCUS
Denne har jeg aldri sett før, men Sarah Jessica Parker som heks må vel være et prakteksempel på perfekt rollebesetning? Helt ærlig vet jeg ikke noe om denne filmen, jeg har bare sett den dukke opp på det o store Internett, så nå skal jeg få sett den.

THE ADDAMS FAMILY
Nok en film jeg har hørt masse om men aldri sett. Christina Ricci i rollen som Wednesday Addams er jo blitt nær sagt ikonisk i visse kretser, og igjen har vi Anjelica Houston i en litt hekseaktig rolle (uten at jeg vet om det er med hekser i det hele tatt i denne filmen). 

CORALINE
Denne er også helt ny for meg, og og så noen hakk nyere enn de foregående filmene. Coraline er en animasjonsfilm basert på en bok av Neil Gaiman, som er utrolig flink. Filmen er laget med stop-motion-teknikk, det vil si at man flytter figurene et hakk, tar et bilde, flytter et nytt hakk, nytt bilde helt til man har en hel masse bilder som man deretter setter sammen til en film. Veldig old-school teknikk, der altså! Vet ikke om jeg likte animasjonsstilen (altså hvordan det ser ut), men historien virker spennende.


(alle bilder via google bildesøk, beklager dårlig kreditering)

Sett noen av disse filmene? Er du en sånn som liker ordentlig skumle filmer du, kanskje?



My to-be-seen list for October, as a kind of warm-up to Halloween. I saw The Witches as a child, but the rest are completely new, so I look forward to seeing what they’re about! Have you seen any of these? Perhaps you’re one of those who enjoy the really scary films?

12 kommentarer
    1. Liker også utkledningsfestene 😀 Takk for listen over filmene! Jeg liker egentlig skumlere, men noen ganger passer det bedre med en koselig 😀

    2. Ja, jeg har selvfølgelig sett heksene 😀 Bestefaren min hadde den på på opptak på VHS, så jeg så den om og om igjen da jeg var mindre. Syns å huske at bestemoren til hovedpersonen var fra Norge! Herlig, og jeg syntes spesielt det med den lille jenta som havnet inne i et bilde var fryktelig skummelt. Å se på malerier ble aldri det samme igjen…. Jeg tror jeg skal prøve å både lese boka og se filmen på nytt. Ellers takker jeg for de andre filmtipsene også, for de har jeg heller ikke sett.
      Ellers skal jeg lese Stephen king denne måneden. Den perfekte måneden til hans bøker 😀 Så Misery forrige måned, og den var fryyyktelig bra! Mer Thriller enn skrekk/grøss. Skal prøve å lese boken denne måneden 🙂
      – Siri

    3. siribokoholiker: Uff ja, jenta i maleriet 🙁 Thriller er så mye bedre enn grøssere, men fremdeles ikke favorittsjangeren min. Må derimot si at Crimson Peak med Mia Wasikowska og Tom Hiddleston, som er litt fantasy blandet med grøsser, ser veldig spennende ut, så lurer på om jeg vil se den på kino etter hvert 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg