Books of September

Forklaring til stjernerangering:
Ettersom jeg bruker Goodreads.com til å kartlegge lesingen min, bruker jeg også samme rangeringssystem som nettsiden, en til fem stjerner. Én stjerne = did not like it. To stjerner = it was ok. Tre stjerner = liked it. Fire stjerner = really liked it. Fem stjerner = it was amazing. Så da vet dere det!

♣ ♣ ♣

Tittel: Secret Identity Forfatter: Kurt Busiek, Sturart Immonen (illustratør) Utgitt: 2013 (først i 2004)
Forlag:
 DC Comics (pocket) Antall sider: 208 Stjerner: 5/5

“Named after the famous comics character by his parents, Laura and David Kent, Clark has grown up detached and alienated by his stupid moniker. Then one night, life imitates art and Clark, like the bane of his life, can fly. Suddenly he has superpowers. Suddenly he is Superman! And suddenly the small boy from a small town is thrown into a big, big world that may be far more demanding than even he can handle. Heaped with praise, this new and brilliant alternate reality for the Man of Steel takes all that has gone before, throws it in the blender and creates something beautiful.” (goodreads.com)

Endelig fant jeg en grafisk roman jeg kan si at jeg likte fullt ut. Historien passet som en tegneserie, tegningene var veldig fine og realistiske og alt var bare kjempefint. Jeg er og har nok alltid vært ganske fascinert av superhelter, og å møte dem i “det ordentlige” formatet er noe helt spesielt. Jeg har jo likt de forrige tegneseriene jeg har lest, men denne var virkelig noe for seg selv. Jeg tror hovedgrunnen til dette var måten historien ble fortalt på, ved at vi fikk innblikk i hodet og tankene til Clark. En fryd å lese!

♣ ♣ ♣

Tittel: Northlanders, Vol. 1: Sven the Returned Forfatter: Brian Wood, Davide Gianfelice (illustratør) Utgitt: 2008
Forlag:
 Vertigo (pocket) Antall sider: 200 Stjerner: 1/5

“Meet Sven, an exiled Viking prince who must return to the desolate lands of his birth to reclaim his vast inheritance upon the death of his father.

In this first volume collecting NORTHLANDERS #1-8, DMZ writer Brian Wood stabs Viking lore in the face with a fresh take on what it means to be a warrior. See why Entertainment Weekly calls it “a well-reserched, richly realized world that illuminates politics and culture without getting bogged down in history-book stuff.” 

Etter Secret Identity var dette en skuffelse. Tegningene var ikke fine i det hele tatt, og ikke minst var de heller ikke konsistente, altså, det var forskjell på hvordan en karakter var tegnet fra en side til den neste. Historien var mangelfull og usammenhengende, og jeg synes ikke det var noe bra i det hele tatt. Serien har også fått kritikk for å være historisk ukorrekt, som jo heller ikke er en fordel. En tegneserie på 200 sider går jo unna på veldig kort tid, så jeg kastet ikke bort så mye tid, men den var veldig skuffende for min del.

♣ ♣ ♣

Tittel: The Jungle Book Forfatter: Rudyard Kipling Utgitt: 2012 (først i 1894)
Forlag:
 Gutenberg Project (Kindle) Antall sider: 177 Stjerner: 4/5

Jungelboken trenger vel ingen introduksjon (og det var bare dårlige som stod på Goodreads)? Den klassiske historien om Mowgli (og gjengen) er like fin som alltid, og jeg drømte meg bort til jungelen mens jeg satt med Kindle-en og leste. Jeg elsker det “gammelmodige” språket (“thou art” og så videre) og det er liksom noe ordentlig ved slike gamle bøker. Man skjønner hvorfor det er en klassiker, mener jeg. Jeg ble likevel litt overrasket over alt det andre i boken: En historie om en sel, en elefant, en mangust… Jeg trodde det bare skulle handle om Mowgli, jeg, så kunne godt tenkt meg mer om dyrene jeg kjenner så godt fra barndommen!

♣ ♣ ♣

Tittel: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead Forfatter: Tom Stoppard Utgitt: 1994 (først i 1966)
Forlag:
 Grove Press (Kindle) Antall sider: 126 Stjerner: 2/5

“Hamlet told from the worm’s-eye view of two minor characters, bewildered Rosencrantz and Guildenstern. Echoes of Waiting for Godot resound, reality and illusion mix, and where fate leads heroes to a tragic but inevitable end.” (goodreads.com)

Dette er et skuespill som står på pensumlista i Hamlet-emnet jeg tar i høst, og jeg må medgi at jeg aldri i verden hadde lest det om jeg ikke måtte. Etter å ha vært borti Tom Stoppard i tidligere litteraturemner så har jeg utviklet en viss uvilje. Jeg synes ikke det er morsomt. Jeg synes ikke det er intellektuelt. Det er bare ord – words, words, words, for å sitere Hamlet selv. Jeg kan ikke si at jeg mislikte det, det er bare greit. Jeg synes det er et fiffig plott og interessant setting, og jeg likte veldig godt at det er med passasjer fra Hamlet av Shakespeare. Ellers er jeg bare glad for at jeg er ferdig.

♣ ♣ ♣


Tittel: Ms. Marvel No. 1: No Normal Forfatter: G. Willow Wilson, Adrian Alphona (illustratør)
Utgitt: 2014 Forlag: Marvel (pocket) Antall sider: 120 Stjerner: 3/5

Tittel: Ms. Marvel No. 2: Generation Why Forfatter: G. Willow Wilson, Adrian Alphona (illustratør),
Jacob Wyatt (illustratør) Utgitt: 2005 Forlag: Marvel (pocket) Antall sider: 136 Stjerner: 4/5

“Kamala Khan is an ordinary girl from Jersey City – until she’s suddenly empowered with extraordinary gifts. But who truly is the new Ms. Marvel? Teenager? Muslim? Inhuman? Find out as she takes the Marvel Universe by storm! When Kamala discovers the dangers of her newfound powers, she unlocks a secret behind them, as well. Is Kamala ready to wield these immense new gifts? Or will the weight of the legacy before her be too much to bear? Kamala has no idea, either. But she’s comin’ for you, Jersey!” (goodreads.com)

Tegneserier er flott når jeg vil lese litt men ikke overanstrenge hjernen. Etter å ha lest om Ms. Marvel rundt omkring på Goodreads bestemte jeg meg for å sjekke om det var noe bra. For å være ærlig syntes jeg No Normal var litt kjedelig. Jeg likte egentlig ikke tegnestilen og plottet var liksom “superhelter, wohooo” men uten noe mer? Dette endret seg derimot i Generation Why, der jeg føler historien fikk litt mer driv og hensikt. Jeg ble også litt mer vant til tegnestilen og nå som flere elementer er presentert føles det artistiske mer passende. Gleder meg til å lese mer!

♣ ♣ ♣

Tittel: Fairest, Vol. 1: Wide Awake Forfatter: Bill Willingham, Phil Jimenez (illustratør) 
Utgitt: 2012 Forlag: Vertigo (pocket) Antall sider: 160 Stjerner: 3/5

Tittel: Fairest, Vol. 2: The Hidden Kingdom Forfatter: Lauren Beukes, Bill Willingham, Iñaki Miranda (illustratør) 
Utgitt: 2013 Forlag: Vertigo (pocket) Antall sider: 160 Stjerner: 3/5

“New York Times bestselling, award-winning creator Bill Willingham presents a new series starring the female FABLES. Balancing horror, humor and adventure in the FABLES tradition, FAIREST explores the secret histories of Sleeping Beauty, Rapunzel, Cinderella, The Snow Queen, Thumbelina, Snow White, Rose Red and others.” (goodreads.com)

Når man først har begynt å lese tegneserier er det ikke lange veien til å bli hekta. Det er jo veldig lettlest, så det tar null tid, og det er noe jeg verdsetter akkurat nå (i motsetning til Shift av Hugh Howey…). Fairest dukket opp blant på Goodreads, og jeg synes hele greia med eventyrprinsesser i moderne tider hørtes veldig spennende ut! Det jeg derimot ikke hadde fått med meg er at Fairest er en “spin-off”-serie av Fables, som forklarer hele den moderne twisten (så vidt jeg har forstått). Derfor er det å lese Fairest først veldig dumt, ettersom forfatterne går ut fra at du har lest Fables. DERFOR er jeg litt i tvil med hensyn til stjernerangeringen min denne gangen, for grunnen til at jeg ga 3 var fordi jeg ikke skjønte så mye, men det er veldig fint og ordentlig laget, så hadde jeg hatt bakgrunnen på plass hadde jeg kanskje gitt 5 av 5! Løsningen blir som følger: Jeg skal lese Fables (de første tre ligger klare for henting på biblioteket) og SÅ skal jeg komme tilbake til Fairest.

♣ ♣ ♣

Antall bøker: 8
Antall sider:
1287

Jeg har skuffet litt på lesefronten denne måneden. Jeg har jo vært sykt mesteparten av september, men grunnet feber og deretter hodepine har jeg nesten ikke fått lest noe, føles det som. Jeg har heldigvis klart å jolde meg à jour i Hamlet-emnet, men Shift har tatt virkelig nuven av meg. Det er spennende, men det er noe med skrivestilen som gjør at jeg bruker så HIMLA lang tid. Hva har du lest i det siste?



For translation: please copy + paste into Google Translate. Although it’s not grammatically correct or anything, you will hopefully get the gist. 

4 kommentarer
    1. Har hørt om fables og fairest, men ikke lest det enda. Selv har jeg lest Ms.Marvel og syntes det var helt greit. Syntes Sex Criminals var morsommere. Merkelig konsept, men også hysteriskt :p !
      – Siri

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg