Eksamenssnacks

Jeg har en del matallergier, blant annet kan jeg ikke spise ntter eller mandler. Enkelte steder har jeg lest at ntter er kjempebra snacks for studenter, for p en eller annen mte er det bra for hjernen, men denne snacksmuligheten kan alts ikke jeg benytte meg av. S, hva er det nrmeste en allergiker kan komme ntter...?

Soyabnner! Soyabnner er rike p proteiner og umettet fett, i tillegg til vre en god kilde tilfiber, kalium, jern, sink, kalsium, omega-3, vitamin E, fosfater og hele vitamin B-komplekset (nhi.no). I Norge er det kanskje ikke s vanlig bruke bnnen i sin opprinnelige form, men vi er vel alle kjent med soyaolje, soyasaus og tofu? Det sier seg selv at de to frste er laget av soya, men tofu er alts ogs et produkt av soyabnnen. For meg som ikke spiser fisk er soya et kjempeflott alternativ p grunn av proteinet og fettsyrene. Hele soyabnner kan kjpes p asiatiske matbutikker, i Trondheim kan jeg nevne Asia Matvarer i Olav Tryggvasons gate og Fruktkorga i Dronningens gate. Videre fins det sikkert ogs soyabnner p f.eks. Meny og slike strre dagligvarebutikker, vil jeg tro.

S, tilbake til det jeg skullesi: For lenge siden kjpte jeg en pakke ristede soyabnner i en helsekostbutikk og det var s GODT. Det er mye billigere lage slike selv, s etter ha hatt soyabnner stende i skapet i sikkert et r (ting tar tid) prvde jeg meg p lage soyasnacks helt selv.

Nr man kjper soyabnner er de trkede, det vil si at de m ligge i blt for man gjr noe med dem. Jeg lot mine st i ca. ti timer, alts over natten, og s var de klare for videre preparasjon. Jeg har null oversikt over hvor mye jeg brukte, men her er det egentlig ikke noe som kan g feil (annet enn glemme dem i ovnen, som du skal f hre mer om) s det gr vel bra.

Du trenger alts:

soyabnner (bltlagte)

nytral olje

salt

evt. annet krydder (paprikapulver, cayennepepper, whatever your heart desires)

Sett ovnen p 225 grader. Hell vannet av soyabnnene ved hjelp av et drslag slik at de ikke er dryppende vte. I det samme drslaget, "dusj" bnnene med olje. De skal ikke dynkes, s om du rister i drslaget slik at bnnene blir vendt s blir det bra. Fordel bnnene p en stekeplate med bakepapir i et lag, salt og eventuelt krydre det hele og sett platen i ovnen. Etter 15 minutter tar du ut brettet, vender bnnene og setter dem tilbake i ovnen. Gjenta dette jevnlig (ca. hvert femte minutt) til bnnene er spr og gyllenbrune. Det sprs litt p ovnen, men etter 30-40 minutter burde snacksen vre ferdig. Da jeg laget frste porsjon glemte jeg derimot at jeg i det hele tatt hadde satt dem i ovnen, s her er resultatet mitt:


Oooops...

Jeg glemte ogs vende dem, s disse ble litt s som s, meldigvis kunne mesteparten reddes og bde jeg og mannedyret helte ned soyabnner p hykant. Sunn, god og veldig ren snacks - og s har du laget det helt selv! (bare pass p det i ovnen)

4 kommentarer

sammegreia

25.05.2015 kl.16:34

Kos deg kjempe masse p siste dag av langhelgen! Hper du fr en super mandag!

Hadde satt utrolig stor pris p om du hadde sjekket innom vr blogg!<3

mallows

25.05.2015 kl.16:34

Nam!

Little Miss Sunshine

26.05.2015 kl.10:57

sammegreia: Takk for hyggelig kommentar :-)

Little Miss Sunshine

26.05.2015 kl.10:57

mallows: De som ikke ble brent var gode, i alle fall ;-)

Skriv en ny kommentar



JULIE BETTINA

I blog about what I see, hear and wear, about the books I read and the food I make. Oh, and I'm really a mermaid.

Contact: juliebseggen@gmail.com

Follow

Sunnfornuft

2017 Reading Challenge

Julie Bettina has read 5 books toward her goal of 60 books.
hide

Kategorier

hits