Eksamenssnacks

Jeg har en del matallergier, blant annet kan jeg ikke spise nøtter eller mandler. Enkelte steder har jeg lest at nøtter er kjempebra snacks for studenter, for på en eller annen måte er det bra for hjernen, men denne snacksmuligheten kan altså ikke jeg benytte meg av. Så, hva er det nærmeste en allergiker kan komme  nøtter...?

Soyabønner! Soyabønner er rike på proteiner og umettet fett, i tillegg til å være en god kilde til fiber, kalium, jern, sink, kalsium, omega-3, vitamin E, fosfater og hele vitamin B-komplekset (nhi.no). I Norge er det kanskje ikke så vanlig å bruke bønnen i sin opprinnelige form, men vi er vel alle kjent med soyaolje, soyasaus og tofu? Det sier seg selv at de to første er laget av soya, men tofu er altså også et produkt av soyabønnen. For meg som ikke spiser fisk er soya et kjempeflott alternativ på grunn av proteinet og fettsyrene. Hele soyabønner kan kjøpes på asiatiske matbutikker, i Trondheim kan jeg nevne Asia Matvarer i Olav Tryggvasons gate og Fruktkorga i Dronningens gate. Videre fins det sikkert også soyabønner på f.eks. Meny og slike større dagligvarebutikker, vil jeg tro.

Så, tilbake til det jeg skulle si: For lenge siden kjøpte jeg en pakke ristede soyabønner i en helsekostbutikk og det var så GODT. Det er mye billigere å lage slike selv, så etter å ha hatt soyabønner stående i skapet i sikkert et år (ting tar tid) prøvde jeg meg på å lage soyasnacks helt selv.

Når man kjøper soyabønner er de tørkede, det vil si at de må ligge i bløt for man gjør noe med dem. Jeg lot mine stå i ca. ti timer, altså over natten, og så var de klare for videre preparasjon. Jeg har null oversikt over hvor mye jeg brukte, men her er det egentlig ikke noe som kan gå feil (annet enn å glemme dem i ovnen, som du skal få høre mer om) så det går vel bra.

Du trenger altså:

soyabønner (bløtlagte)

nøytral olje

salt 

evt. annet krydder (paprikapulver, cayennepepper, whatever your heart desires)

Sett ovnen på 225 grader. Hell vannet av soyabønnene ved hjelp av et dørslag slik at de ikke er dryppende våte. I det samme dørslaget, "dusj" bønnene med olje. De skal ikke dynkes, så om du rister i dørslaget slik at bønnene blir vendt så blir det bra. Fordel bønnene på en stekeplate med bakepapir i et lag, salt og eventuelt krydre det hele og sett platen i ovnen. Etter 15 minutter tar du ut brettet, vender bønnene og setter dem tilbake i ovnen. Gjenta dette jevnlig (ca. hvert femte minutt) til bønnene er sprø og gyllenbrune. Det spørs litt på ovnen, men etter 30-40 minutter burde snacksen være ferdig. Da jeg laget første porsjon glemte jeg derimot at jeg i det hele tatt hadde satt dem i ovnen, så her er resultatet mitt:


Oooops...

Jeg glemte også å vende dem, så disse ble litt så som så, meldigvis kunne mesteparten reddes og både jeg og mannedyret helte ned soyabønner på høykant. Sunn, god og veldig ren snacks - og så har du laget det helt selv! (bare pass på det i ovnen)

4 kommentarer

sammegreia

25.05.2015 kl.16:34

Kos deg kjempe masse på siste dag av langhelgen! Håper du får en super mandag!

Hadde satt utrolig stor pris på om du hadde sjekket innom vår blogg!<3

mallows

25.05.2015 kl.16:34

Nam!

Little Miss Sunshine

26.05.2015 kl.10:57

sammegreia: Takk for hyggelig kommentar :-)

Little Miss Sunshine

26.05.2015 kl.10:57

mallows: De som ikke ble brent var gode, i alle fall ;-)

Skriv en ny kommentar



JULIE BETTINA

I blog about what I see, hear and wear, about the books I read and the food I make. Oh, and I'm really a mermaid.

Contact: juliebseggen@gmail.com

Follow

Sunnfornuft

2017 Reading Challenge

Julie Bettina has read 5 books toward her goal of 60 books.
hide

Kategorier

hits