May the odds be ever in my favour

Eksamen og mitt siste år på NTNU nærmer seg med stormskritt. I dag har jeg sett forbi eksamensdatoene (som forøvrig er 2., 4., 6. og 8. juni, hurra) og sett på det som skal leveres innen 15. juni, nemlig masterskissen. Kjære meg, det føles så voksent og seriøst ut!

Problemstillingen min er ikke 100% satt i stein ennå, og derfor skal jeg på fredag levere et førsteutkast til veilederen min der jeg har funnet eksempler på ting jeg kan skrive om og artikler som kan brukes som referanser. MEN det ser ut til at jeg skal jobbe med oversettelsen av The Hunger Games og såkalte kulturspesifikke segmenter. The Hunger Games da, dere! Så i dag har jeg faktisk gått gjennom hele den norske oversettelsen, kalt Dødslekene (og allerede der har jeg noe å skrive om) på 450 sider. Og det har vært så gøy!

Materialet jeg har jobbet med

Fant en hendig plass for markeringstusjen da bordet var fullt av skrivebøker og romaner.

Personen som oversatte til norsk har tydeligvis ikke fått med seg alle detaljene i Collins’ univers. Panem er jo ikke en by!

Det jeg sitter igjen med er et tekstdokument på tre sider, der jeg har en liste med ord jeg har funnet i teksten, en mulig referanseliste og et par eksempler på problemstilling. På én dag har jeg gjort det jeg egentlig hadde flere uker på, men altså, det er jo ikke noe nytt… Det jeg mangler nå er å lage en lignende liste for oversettelsene gjort i undertekstene på filmen! (så ja, jeg kan se The Hunger Games og kalle det skolearbeid, mehehehe)

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg