Pastaform med spinat

Jeg tror jeg har postet om min middagsrett numero uno, pastaform, før, men kanskje det kun ble med tanken? Uansett, jeg er stor på å lage retter i ildfast form. Og da gjerne med pasta. Denne oppskriften tok jeg med meg hjemmefra da jeg flyttet ut, og jeg har med årene (tenk, jeg og mannedyret har bodd sammen i snart tre ÅR) modifisert den litt, alt etter humør og tilgjengelige matvarer.

På søndag valgte jeg, nok en gang, å lage pastaform, og her er det jeg brukte:

Fyll:

ca. 500 g kokt pasta (i form av penne og fusilli)
en boks Picnic-skinke
en snackpaprika
150 g frossen spinat
litt revet ost på toppen 

Saus:

50 g margarin
et par spiseskjeer hvetemel
melk (og litt soyamelk for min del, siden det var litt lite vanlig melk igjen)
en boks naturell kremost (billigsorten til Rema 1000 funker bra)
100 g frossen spinat
krydder etter smak (jeg brukte salt, pepper, kyllingkrydder, basilikum)
(Maisenna-jevning hvis du sliter med å få sausen tykk nok)

Jeg starter altså med pastaen. Mens den koker kutter jeg opp skinken og paprikaen i biter (man kan kanskje kalle det pizzavennlig størrelse?) og legger det i den ildfaste formen (som er sånn ca. 35 x 25 cm, tror jeg). Når pastaen er ferdig heller jeg av vannet og legger pastaen i ilddfastformen sammen med skinken og paprikaen. Jeg blander slik at det er en jevn miks over hele formen. Siden pastaen er nykokt og spinaten er frossen legger jeg spinatbiter jevn rundt i formen og presser dem litt nedi slik at de varmes av pastaen. Ikke at de ikke tiner når jeg setter i ovnen, men da går det fortere. Her kan det også være lurt å sette på ovnen (på 200 grader).

Siden pastakjelen og platen fremdeles er varm, smelter jeg smøret i kjelen og blander med hvetemelet før jeg heller i melk, litt etter litt. Kremosten puttes oppi og jeg venter litt med spinaten til den har løst seg opp litt. Sausen skal nå få en god og halvtykk konsistens og en litt grønn farge på grunn av spinaten. Når spinatbitene har løst seg opp krydrer jeg sausen og tilsetter litt Maisenna oppløst i vann om jeg ikke er fornøyd med konsistensen.

Når jeg sier meg ferdig med sausen heller jeg den over innholdet i formen og fordeler det godt. Osten fordeles på toppen og hele formen går i midtrillen på ovnen. Siden det meste av innholdet er mer eller mindre varmt og spiseklart allerede er det bare spinaten vi trenger å vente på. Likevel, med varm pasta, saus OG ovn går det rimelig fort i ovnen og etter en 10-15 minutter er osten fin og gyllen og pastaformen er ferdig. Bon appétit!

PS.: Denne kan endres i det uendelige alt etter hva du bruker som fyll. Pastaen er jo en fellesnevner, men alt det andre kan byttes ut:

Bacon, pølse, kjøttdeig eller kjøtt i strimler/biter i stedet for skinke
Champignon, purreløk, brokkoli, mais, søtpotet, løk, gulrot i stedet for spinat og paprika (det går selvfølgelig an å kombinere)
Tomatsaus eller polentasaus (se her) i stedet for hvit saus – eller hvorfor ikke lage en tacovariant med salsa?

6 kommentarer

Siste innlegg