Stressed skin

De siste par ukene har vært veldig stressende for min del, og denne uka har det nådd nye høyder. I tillegg har jeg heller ikke vært så flink til å spise regelmessig eller drikke nok vann i løpet av dagen. Dette merker jeg veldig på huden min, for selv om morgen- og kveldsrutinene mine er de samme som før er huden min skikkelig tørr og irritert. Jeg pleier ikke å ha slike problemer med huden, så jeg opplever det som nokså ubehagelig og ha disse tørre flekkene som klør og svir. Føler med dere som har sensitiv hud og kjenner på dette jevnlig!

For å få brukt med rød, tørr og kløende bud har jeg noen produkter jeg tyr til. Den ene er Bodøsalven, en nattkrem mot eksem (men uten kortison!) og nummer to er Bio-Oil, som kort og godt kan beskrives som et mirakelprodukt. Jeg bytter på å påføre disse om kvelden, siden begge er veldig fete (den ene er en olje, liksom) og det hverken ser eller føles bra ut. Oljen pleier jeg å bruke cirka én gang i uken som en slags fuktighetskur til ansiktet, men ettersom jeg har en litt dårlig hudperiode nå blir det litt oftere, gjerne annenhver gang med Bodø-salven.

Bodøsalven er som sagt ment for eksem, men også tørr/sensitiv hud, og den inneholder blant annet nattlys- og ringblomstolje. Og så er det selvfølgelig hverken parabener eller parfyme i den! I tillegg til bruk i ansiktet bruker jeg den også på håndeksemen min, og den funker altså, mye bedre enn kortisonkremer fra apoteket. Og samtidig ødelegger den ikke huden, slik som kortison gjør! Bodøsalven kan kjøpes på eksem.no (er ikke sponset, dette er en helhjertet anbefaling).

Bio-Oil er jo i en klasse for seg selv. Dette er et prisbelønt produkt for bruk mot strekkmerker, arr og ujevn hudtone, og jeg har blant annet prøvd den på arret jeg har på kinnet og det jeg har under armen etter at jeg fjernet en føflekk. Arrene har bleknet betydelig, og selv om det på kinnet mitt er veldig gammelt og dermed nokså dypt synes jeg det har blitt litt mindre. Som sagt bruker jeg denne jevnlig som en fuktighetskur, og huden blir så fuktighetsmettet og myk av den. Bio-Oil kan kjøpes hos Vita og bittelitt billigere på feelunique.com. (dette er heller ikke sponset, kun et tips)

Nå er det heldigvis (snart) påskeferie, så da får jeg forhåpentligvis slappet av litt, spist bedre og drukket mer, og dermed blir mest sannsynlig også huden bedre. Jeg har bare to uker igjen med praksis, og ikke to fulle uker engang pga. tentamen, og jeg må si at det blir litt godt å være bare en vanlig student igjen. Med vanlig hud!


Fra en dag der alt var bra. Eller “on fleek”, hva nå enn det betyr.

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg