International Pancake Day

I dag er det den internasjonale pannekakedagen, og da ble middagsvalget enkelt: Pannekaker! Tidligere har jeg brukt den samme gamle og veldig simple oppskriften gang på gang, men i dag tenkte jeg at jeg skulle prøve noe nytt. Jeg var ikke såå dristig at jeg prøvde meg på kinesiske pannekaker eller noe (fant mange rare oppskrifter), men det ble pannekaker med cottage cheese i. I tillegg brukte jeg frosne blåbær og laget litt syltetøy, og så hadde vi selvfølgelig bacon, type smårett, som er et MUST når det er pannekaker på menyen.

Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften på godt.no, men gjorde røra litt større og tilsatte litt vaniljesukker og havregryn i tillegg til det som står. Siden jeg er allergisk mot egg brukte jeg No Eggs eggerstatter tilsvarende de 4 eggene i oppskriften.

Dette ble til ca. 8 pannekaker (“cirka” fordi jeg egentlig ikke husker hvor mange det ble):

  • 1 boks cottage cheese (mager kan sikkert også brukes om du foretrekker dét)
  • ca. 2 dl melk
  • ca. 200 g mel
  • 4 egg/tilsvarende mengde eggerstatning
  • 1 ts bakepulver
  • 1 klype salt
  • 4 ss sukker
  • 3 ss vaniljesukker
  • smør til steking

 

Cottage cheese har jeg virkelig ikke vent meg til. Det er så klumpete og rart! Samtidig er det godt for deg OG det smaker godt, så jeg må nok bare komme over konsistensproblemet mitt.

Pannekakerøre er ikke akkurat hjernekirurgi, men om du er i tvil om hva du skal gjøre:

1. Visp cottage cheese, melk, egg (eller eggerstatning) og litt salt godt sammen i en bolle.

2. Rør inn siktet mel, sukker og bakepulver.

3. Stek på ca. middels varme (de blir litt tykke, men det er bare fint).


Oi, så… Ekkelt?


Så litt bedre ut på denne siden, gitt! (men det blir bra på begge sider, lover)

Jeg synes denne røra var MYE mer samarbeidsvillig enn den jeg vanligvis bruker. A) Den trenger ikke å svelle, ergo det tar kortere tid. B) Kjempelett å steke! C) Kjempefin farge og tekstur selv om jeg ikke har i egg. Det eneste som var er at cottage cheesen – som IKKE løser seg opp i røra – kan sette seg litt fast i pannen, men om du bruker smør til å steke i burde ikke dette være noe problem. Jeg måtte heller ikke bruke like mye smør som tidligere, som jo også er bra!

Jeg serverte pannekakene med smårettbacon og hjemmelaget blåbærsyltetøy. Altså, man tar frosne blåbær, koker dem i en kjel (fjerner kanskje litt vann), tilsetter sukker og kanskje litt maisennamel om konsistensen er for tynn, og voilà! Syltetøy. Det var ordentlig godt og ikke minst veldig enkelt.


Today’s the International Pancake Day, so of course I made pancakes for dinner! I tried a new batter with cottage cheese in it, and it turned out really great – even better than my old recipe. With bacon and blueberry jam – the latter was homemade – it tasted just like pancakes should taste. Yum!

9 kommentarer

Siste innlegg