Books of February

Tittel: We Were Liars Forfatter: E. Lockhart Utgitt: 2014
Forlag: Delacorte Press (Kindle) Antall sider: 227 Stjerner: 5/5

“A beautiful and distinguished family.
A private island.
A brilliant, damaged girl; a passionate, political boy.
A group of four friends?the Liars?whose friendship turns destructive.
A revolution. An accident. A secret.
Lies upon lies.
True love.
The truth.” (goodreads.com)

Det som står over sier egentlig ingenting om boka, og derfor startet jeg relativt uvitende – jeg ante ikke noe om hva som ventet meg. Det kan hende det er bare jeg som må ha ting inn med teskje, men jeg skjønte ikke hva som foregikk før på slutten. Og for en slutt! Den beskrives som en “suspense novel” og det er jammen betegnende – jeg klarte rett og slett ikke å legge den fra meg for jeg måtte finne ut hva som hadde skjedd. Jeg elsket oppbygningen på boken, jeg likte stemmen og jeg likte spesielt godt følelsene. Alle sammen. Åh. 

♣ ♣ ♣

Tittel: Paper Towns Forfatter: John Green Utgitt: 2008
Forlag: Speak (Kindle) Antall sider: 332 Stjerner: 4/5

“Quentin Jacobsen has spent a lifetime loving the magnificently adventurous Margo Roth Spiegelman from afar. So when she cracks open a window and climbs back into his life?dressed like a ninja and summoning him for an ingenious campaign of revenge?he follows.

After their all-nighter ends and a new day breaks, Q arrives at school to discover that Margo, always an enigma, has now become a mystery. But Q soon learns that there are clues?and they?re for him. Urged down a disconnected path, the closer he gets, the less Q sees of the girl he thought he knew.” (goodreads.com)

Dette er den Green-boken jeg likte best etter The Fault In Our Stars. Jeg stod og vippet mellom fire og fem stjerner, men endte opp på fire fordi det var noen småting jeg syntes manglet karaktermessig. Jeg syntes Quentins besettelse med Margo virket litt merkelig og grunnløs – jeg savnet rett og slett noe beskrivende ved forholdet deres eller hennes person som gjorde at han var så opptatt av henne. Mysteriet Margo var i bunn og grunn litt flatt for min del, og dermed var alt oppstyret litt rart. Nok en gang, jeg er jo snart tjuefire år gammel og kanskje jeg krever mer enn hva YA-bøker kan tilby, men det var på langt nær en dårlig historie! Jeg er bare en liten litteraturnerd som er meget nøye med at kun de beste historiene mottar full score, og selv om denne var bra, var den ikke best. Men anbefales!

♣ ♣ ♣

Tittel: It Forfatter: Alexa Chung Utgitt: 2013
Forlag: Particular Books (innbundet) Antall sider: 192 Stjerner: 3/5

“A truly one-off collection of Alexa’s writing, doodles and photographs, It combines stories of early style inspirations such as her grandpa and the Spice Girls, discussion of figures of obsession like Jane Birkin and Annie Hall, and reflects on heartbreak, how to get dressed in the morning, the challenges of taking a good selfie, and more. Interspersed with pages from Alexa’s notebooks and many a photo of a good night out, It appears in real cloth, with hand-crafted marbled endpages covered in polkadots, stripy head and tail bands, and luxiouriously creamy paper. Witty, charming and with a refreshingly down-to-earth attitude, It is a must-have for anyone who loves fashion, worries about growing up, or loves just about everything Alexa Chung.” (goodreads.com)

De nesten 200 sidene til tross, denne gikk unna på en (kort) kveld. Jeg likte den, tekstene var morsomt skrevet og inspirerende, men hovedproblemet mitt var bildene. Jeg hadde forventet flotte bilder, inspirerende til tusen, men mesteparten av tiden tenkte jeg: “Hvorfor i alle dager er dette bildet i det hele tatt med i en slik bok?” Likevel var jeg ikke skuffet, mest fordi den er så utrolig FIN. Jeg skal innrømme at det egentlig er hovedgrunnen til at jeg kjøpte den, haha.

♣ ♣ ♣

Tittel: Yes Please Forfatter: Amy Poehler Utgitt: 2014
Forlag: It Books (Kindle) Antall sider: 228 Stjerner: 5/5

“In Amy Poehler’s highly anticipated first book, Yes Please, she offers up a big juicy stew of personal stories, funny bits on sex and love and friendship and parenthood and real life advice (some useful, some not so much), like when to be funny and when to be serious. Powered by Amy’s charming and hilarious, biting yet wise voice, Yes Please is a book is full of words to live by.” (goodreads.com)

JEG ELSKER DENNE BOKEN. Amy Poehler er kjent for å være morsom på TV (Saturday Night Live og Parks & Recreation) (og så er hun moren til Regina i Mean Girls!) men kjære meg, så morsom hun er på print! Jeg lo og gråt (ja, seriøst) av Yes Please, for hun er så fordømt ærlig, harry og ikke minst morsom. Nå skal jeg nevne én gang til at Amy Poehler er morsom: Hun er morsom. Hun forteller om livet sitt, det å bli mor, det å være morsom og mye mye annet, og jeg rett og slett elsket det! 

♣ ♣ ♣

Tittel: Vente på fuglen Forfatter: Frode Grytten Utgitt: 2014
Forlag: Kagge Forlag (innbundet) Antall sider: 208 Stjerner: 5/5

“Frode Grytten viser at det er mulig å skrive ultrakort om dei store tinga i livet. På 140 teikn fortel han om korleis vi lever, elskar og går under. Vente på fuglen er eit utval av dei beste mikronovellene frå Gryttens populære Twitter-prosjekt.” (goodreads.com)

Jeg leste (mesteparten av) denne oppe ved Kristiansten festning i ettermiddagssol og vind. Det var en herlig kombinasjon. Jeg smilte, lo (og fikk rare blikk fra fotograferende turister) og var på nippet til å snufse. Denne boken viser hvor utrolig mye som kan formidles med bare 140 tegn, og jeg ble utrolig inspirert til å sette meg ned og skrive ut fra disse såkalte mikronovellene. Jeg ville vite mer om mann (26) og Spiderman (4), samtidig som de (maks.) 140 tegnene fortalte så uendelig mye. Åh. Denne skal i den fremtidige bokhylla (i denne omgang lånte jeg den fra biblioteket).

♣ ♣ ♣

Antall bøker: 5
Antall sider:  1187

Nå skal det sies at jeg har lest mer siden jeg har kommet godt i gang med Harry Potter and the Philosopher’s Stone, men ettersom jeg ikke er ferdig med den blir det feil å liste den her. Denne måneden har jeg vært innom en del sjangere, noe som er veldig gøy. Yes Please er den første selvbiografiske (kind of) boken jeg har lest, og jeg har både Tina Fey og Lena Dunham klare på Kindle-en. Og så har jeg veldig lyst til å lese Paddle Your Own Canoe av Nick Offerman, en Parks & Recreation-kollega av Amy Poehler (håper han er like morsom som på serien). Åh, jeg har så mye bra lesing i vente! Hvilken bok leste du sist?



Here are the books I read this month. The biggest disappointment was the lack of what I regard as inspiring photos in Alexa Chung’s It, and I fell head over heels in love with Amy Poehler after reading her Yes Please. I LOVE YOU, AMY, YOU’RE SO FUNNY! We Were Liars touched me in such a deep way, and that story haunted me for days after I finished it. It’s just… Great. I also read a collection of micro short stories, originally a Twitter project, by Norwegian writer Frode Grytten, and it was just amazing. How can 140 characters – space included – contain so much!? I’ve also started reading Harry Potter and the Philosopher’s Stone, but as I haven’t finished it yet, it’ll be featured in next month’s book post. What was the last book you read?

8 kommentarer
    1. Den siste jeg leste ferdig var Odinsbarn av Siri Pettersen. En nyskapende lesing, for den var original og spennende. Så gleder meg til å lese fortsettelsen, men jeg trodde riktignok jeg skulle like den bedre. Så litt skuffet.
      Av disse har jeg kun lest papirbyer, og jeg ga den vel terningkast 3….Jeg likte den dessverre ikke noe særlig. Jeg er helt enig i det du sier om det bisarre forholdet mellom de karakterene, og dette ble bare for merkelig for meg. Jeg syntes bokens start var hysterisk morsom, men etter at Margo forsvant ble det bare dødt….Syntes vi fikk vite for lite angående hvorfor Quentin var så interessert i henne osv. Så det trakk ned mye for min del :/

    2. siribokoholiker: Har lest om den på flere blogger inkludert din, men spørs om jeg har litt vel høye forventninger, jeg også!
      Den fortjener vel mer en treer fra meg også, men så ga jeg Looking for Alaska tre av fem og jeg likte Paper Towns bedre enn den. 3,5 hadde passet ypperlig! Vi har visst akkurat samme oppfatning da ser jeg, kjekt å se at det ikke bare er jeg som mener dette 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg