Proffs Dry Shampoo

Siden jeg har tykt hår som rekker helt ned til rumpa sier det seg selv at det tar lang tid å tørke (og det blir veldig tørt om jeg bruker føner, så det unngår jeg såvidt jeg kan). Nå som det også er ganske kaldt i lufta blir jeg kald når jeg går med fuktig hår, noe jeg fort blir snufsete av, og dette fører til at jeg vasker håret cirka én gang i uka. Dette er bra med tanke på slitasje og slikt, men noen ganger ser det litt ufresht ut i røttene. Dermed er tørrsjampo en lifesaver!

En stund før jul kom jeg over en tørrsjampoo fra Proffs på tilbud på H&M. Jeg synes alltid det er gøy å prøve nye produkter selv om jeg er mer enn fornøyd med Batiste-produktene, og når den kostet 29 kroner (39,- til vanlig, tror jeg) så var det ikke store utgiften det var snakk om, heller. Denne er for brunt hår og har dermed litt farge i seg.

Som det står utenpå:
Used as a lightweight mattifying refreshing booster before going out or as an intense oil fighter for oily hair. This rick non-oily lightweight dry spray immediately helps to restore hair into a fresh finish.” (jeg rettet opp språkfeilene du kan se på bildet)

Produktets emballasje og ytre utseende:
Sprayflasken er veldig i stil med de andre Proffs-produktene: sterk rosa med hvit skrift. Jeg synes den er fin og ikke minst i en praktisk størrelse ved reiser, overnattinger, etc. Det som er litt dumt er at dysen fort kan få blokkeringer og at sprayen dermed blir ujevn. Dette kan fort løses med litt varmt vann, men samtidig har jeg ikke opplevd dette med noen av Batiste-flaskene jeg har hatt (og det er mange).

Konsistens, påføring og resultat:
Jeg føler at denne er tyngre/”våtere” enn Batiste-sprayene, for den må liksom få litt tid før jeg begynner å gjøre noe med håret etter bruk. Siden produktet også tilfører farge – en flott egenskap siden vanlig tørrspray ofte gjør mørkere hår litt grått – kan jeg få farge på hendene om jeg er utålmodig og tar på håret før sprayen har tørket. En liten ulempe der, altså! Jeg tror også det kommer mer på en gang av Proffs-dysene enn de som brukes av Batiste, noe som kan forklare, i kombinasjon med konsistensen, at det tar lenger tid før produktet tørker i håret og man kan style. Siden det kommer mer er det også vanskeligere å fordele jevnt, synes jeg. 

Holdbarhet:
Jeg har kanskje brukt maksimalt 25% av flasken nå (litt vanskelig å si), så en flaske går ikke usannsynlig fort, men siden det kommer mer for hver gang tror jeg Batiste er drøyere i bruk.

Dom: 5/10
Verdt pengene? Ja. Selv om det er sider jeg åpenbart finner vanskelige, som at den må tørke før man styler, så er ikke dette nok til at jeg ikke ville kjøpt den igjen. Nå skal det sies at jeg liker Batiste bedre fordi den er så mye lettere å bruke både med hensyn til tid og fordeling. Prismessig er også denne å foretrekke, siden 150 ml til vanlig koster 40 kr, og Batiste sine standardstørrelser på 200 ml koster 60-70 kroner (avhengig av hvilken type du velger), men samtidig går det mer av Proffs-flasken for hver påføring, så det går kanskje opp i opp. Slettes ikke dårlig, altså, men Batiste-sprayene er rett og slett bedre.


I’ve been using Proffs Dry Shampoo for brunettes for a little while now, and although I still prefer to use the Batiste products over this one, it’s not a (too) bad replacement! It does have a heavier consistency, which leads to more product being used and some difficulties with achieving an even result (both considering colour and “dry effect”, I have to wait for it to dry before styling my hair). However, the effect lasts a long while, because if I use Proffs dry shampoo one day and I don’t shower the next, either, I do not have to use it again because the effect from the day before is still there. It is also cheaper than Batiste, as a bottle of 150 ml costs 39 NOK while 200 ml of Batiste costs 60-70 NOK (depends on which kind you buy). The reason I prefer Batiste is that it is more light-weigth and thus it is easier to get an even result, AND I don’t have to wait for it to dry.

2 kommentarer
    1. Stjeler Batiste produktene fra moren min av og til, og synes de er gode :p Denne har jeg ikke prøvd, men jeg har prøvd håroljen fra samme merke! Den liker jeg veeeldig godt 😀
      – Siri

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg