Save-o-rama 2015

Siri var superflink og gjennomførte ett års shoppestopp med glans (mener nå i alle fall jeg), og selv om jeg ikke skal ha fullstendig stopp, skal jeg prøve å shoppe mindre i 2015. Jeg skal nemlig prøve meg på et lite prosjekt jeg har døpt Save-o-rama 2015. Hvorfor jeg valgte dette navnet kan man undre seg over, men det var det første som dukket opp i hodet mitt. Og jeg synes det høres gøy ut.


Wohoo!

Så, hva er nå dette for slags tull? Vel, min gode venn, dette er slettes ikke tull, det er ramme alvor. Etter et særdeles shoppete 2014 og spesielt høst og med en pengemessig hektisk vår i vente (to måneder uten lønn pga. praksis, hurra…), bestemte jeg meg for å gi meg selv litt shopperestriksjoner for det nye året. Restriksjoner, ikke fullstendig stopp. Jeg har gitt meg selv 100 kroner for hver måned, altså 1200 kroner til sammen.

Hvordan foregår dette? Jeg kan velge å bruke hundre kroner hver måned, ELLER ikke bruke noe/bruke litt og spare resten til senere, ELLER bruke 200 kroner en måned og ingenting den neste, etc. Dere skjønner tegninga? Med diverse nødvendigheter som vinterjakke, -sko, skoleveske, andre sko og andre ting jeg måtte få bruk for i boks er det altså ikke noe jeg  bruke penger på.

Hva gjelder dette? Her snakker vi klær, sko, smykker, accessories, sminke. Altså, hvis jeg ødelegger eller mister en treningstopp kan jeg kjøpe en ny, og om jeg går tom for mascara eller pudder kan jeg kjøpe nytt, uten at noe av dette går utover budsjettet på 100 kroner. MEN jeg kan ikke kjøpe en ny neglelakk bare fordi “fargen er så fiiiin” eller nok en leppestift, jeg har sånn tjue stykker fra før. 

Hvorfor skal jeg gjøre noe sånt? Som nevnt må jeg gå to måneder uten lønn fordi jeg tar meg permisjon for å få tid til å ha praksis. Utdanning fremfor god råd her altså. Jeg har også en fin drøm om å eie egen bolig en vakker dag, så da er det fint å spare litt. Og så vil jeg bevise for meg selv at jeg kan. Det føles bra å lykkes, og det skal jeg!

Unntak: Der det er en regel er det også unntak. Jeg og familien til mannedyret skal til Barcelona en langweekend i februar (weee!) og da tar jeg meg fri fra Save-o-rama (hello, Primark). Om det skulle dukke opp flere turer, f.eks. i sommerferien er jeg også fritatt. Ellers går det altså på dette om behov, men da er det vel mest sminke og ikke klær eller sko det kommer til å gjelde. Jeg kommer ærlig talt ikke til å trenge noen form for klesplagg på flere år om jeg er litt selvkritisk.

Så, jeg er klar. Jeg var jo lur og kjøpe meg nye sko i romjula, så de lever jeg en liten stund på. Og så er jeg såpass motivert til litt utenlandsshopping i februar så jeg føler faktisk ingen spesiell trang til å sjekke ut januarsalget, heller (men så er det også bare 4. januar ennå). Jeg er positiv, dette skal jeg klare LETT. Hva tror du? Klarer jeg å holde kjøpetrangen i (noenlunde) sjakk?



Okay, this turned out to be a lot of text, I recommend Google Translate to get the gist (but as sentence translation and good language in general goes, Google Translate is not even half okay. Just to be clear on that).

6 kommentarer
    1. Tusen takk du 😀
      Dette hørtes jo virkelig fornuftig ut!! Dette tror jeg du vil klare, og virker mer oppnåelig enn et shoppestopp! Jeg ble jo ledet inn i fristelsen som du husker, men mindre sjanse for at jeg hadde endt der om jeg hadde gjort noe lignende som du.
      Elsker ideen, men tror jeg sparer den til 2016. Vil shoppe litt mer i år, men må også spare enormt til sommeren. Da skal jeg på langtuuuur, men destinasjonen er fortsatt litt usikker 😀
      Elsker navnet btw 😀
      – Siri

    2. siribokoholiker: Ja, jeg synes ikke dette ble så dumt. Restriksjoner, men ikke helt “avholds”, noe som passer meg utmerket for jeg sprekker ALLTID om jeg skal stoppe helt. Skjønner godt at du vil shoppe fra deg litt nå, etter et år med selvkontroll 🙂 Åh, langtur, så gøy!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg