Veganmisjonen

Åh, dere, jeg har funnet en FLOTT matblogg!


Med en FLOTT header! (veganmisjonen.com)

Ettersom jeg har en del matallergier og ikke kan spise (blant annet) fisk, nøtter eller egg, så er det fort at jeg går meg litt fast matmessig. Det er ikke det at jeg ikke har mye å velge i, men det er liksom litt vanskelig å finne inspirasjon noen ganger. MEN siden vegetar- og vegan-mat er kommet litt i vinden er det plutselig å utvide matvokabularet sitt uten at a) man må reise land og strand for å finne ingredienser og b) det skal koste skjorta. Veganere spiser jo hverken fisk eller egg, og selv om det er mye nøtter ute og går i vegansk mat, er det mye av det jeg klarer å erstatte med andre ting og hvis ikke er det mye som ikke har nøtter i seg, også.

Veganmisjonen er en blogg skrevet av ei flott jente som heter Jane, og dette er det som står om henne og bloggen:

“Hei, jeg heter Jane og jeg elsker MAT! Med denne bloggen ønsker jeg å inspirere alle som har lyst til å spise mindre kjøtt og mer grønt, men ikke helt vet hvordan… Her finner du oppskriftene!”

Nå er det ikke sånn at jeg bevisst går inn for å spise mindre kjøtt, men mer grønt er derimot et klart mål, og ikke minst å prøve nye, sunne ting! Jeg kom inn på bloggen da jeg prøvde å finne ut forskjellige måter man kan bruke søtpotet på, og så ble side på side med oppskrifter lagret blant bokmerkene mine: Søtpotetfries, soyaboller, quinoaboller… Så utrolig mye fristende!


Vann i munnen, sa du!? (veganmisjonen.com)

Oppskriftene er godt forklart, med fine bilder og ikke minst godt språk (noe de fleste av mine faste lesere har lært at jeg setter meget god pris på)! Og selv om du kanskje aldri har hørt om ingrediensene før går det veldig fint, for Jane opplyser nemlig om hvor man kan finne det forskjellige. Jeg er skikkelig glad for å ha funnet denne, og jeg gleder meg til å teste de forskjellige oppskriftene, spesielt de med soya da det er et veldig flott produkt for allergikere som meg. Og for alle andre!

Har du prøvd vegansk mat før? Fikk du lyst til å prøve nå, kanskje?


As veganmisjonen.com is a Norwegian blog with recipes in Norwegian, I don’t see the point of translating all of the above, but what I can say is that I found this true treasure of a food blog where I found heaps of vegan food I can try. As some of you may know, I can’t eat fish, eggs and nuts (and much more) due to allergies, so vegan food, which can’t contain neither fish nor eggs, can be really helpful for me when I try to vary my diet. So I cannot wait to try out these recipes!

2 kommentarer
    1. Har smakt på en del vegansk mat, og kan ikke si at det har vært noe særlig godt, men jeg kan jo ha vært uheldig 😛
      Sliter selv en del med hva jeg kan spise. Er allergisk mot det meste av frukt og grønt, nøtter, laktose, hvete og eggehvite. Ender som regel opp med å spise noe av dette fordet da 😛 Reagerer bare litt på hvete og egg. Det er egentlig skikkelig slitsomt. 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg