Septemberbøker

Tittel: Gutten i dragereiret Forfatter: Thore Hansen
Utgitt: 1988 Forlag: Gyldendal Norsk Forlag Antall sider: 86

Gwan er skogmann, halvt dyr og halvt menneske. Etter et skjebnesvangert møte med menneskene står han igjen alene i Skoglands dunkle, grønne mørke. Helt til han finner gutten i dragereiret, et menneskebarn. Fienden. Vel, avkommet til fienden.

Jeg kom plutselig på Thore Hansen og Skogland. Hvor lett jeg lot meg trollbinde av skogene, de fantastiske vesen som bor der og Gwan og Kaim – og dragen selvfølgelig. Siden bøkene ser ut til å ikke være mulig å få kjøpt lenger (kunne godt tenkt meg Skogland: Samlede fortellinger, men finner den ikke!) ble jeg veldig glad da jeg i det minste kunne låne dem på biblioteket her i Trondheim. Siden den er så kort tok det meg knappe 45 minutter å lese den (med tedrikking og kjeksspising innimellom), men den er virkelig helt fantastisk fin. Og Thore Hansen er i tillegg til å være forfatter også en utmerket illustratør, så om historien ikke var bra så ville jeg anbefalt boka bare på grunn av tegningene (men historien er bra, altså!). Det er fire bøker til i serien, Reisen til den glemte byen, Dragebyen, Demonene ved flodens munning og Der skogstiene møtes. Lånte dem samtidig og leste dem ut på ca. 2 timer. Alle sammen, altså.

Bok 2-5 tar altså historien om Gwan, Kaim og dragen (som også blir funnet i dragereiret, hva gir du meg?) videre, til den glemte byen, ut av den, til flodens munning og tilbake til skogene, der de en gang kom fra. Bøkene ser på et skråblikk på menneskenes fremgang og jeg innser nå som jeg er tjuetre år hvor samfunnskritisk bøkene egentlig er. Det er visst ikke så mye av det slaget som foregår i hodet på en 10-åring. Nå gleder jeg meg til å lese resten av bøkene til Thore Hansen, det er nemlig flere i Skogland-sjangeren, og de har dem på biblioteket!

Tittel: Spies Forfatter: Michael Frayn
Utgitt: 2011 (først utgitt i 2002) Forlag: Faber & Faber Antall sider: 234

To gutter i England, Stephen og Keith, merker ikke mye til krigen som ryster verden rundt det avskjermede området de bor i. Likevel begynner de å mistenke tysk infiltrasjon både på den ene og den andre kanten, selv om de egentlige myseriene er mye dypere og mørkere enn først antatt.

Jeg hadde Michael Frayn litt oppi halsen etter forrige semester med spionromaner og -skuespill. A Landing On the Sun er nok den kjedeligste boken jeg har vært borti, og jeg hadde ikke så alt for mye til overs for skuespillene hans, heller. Spies er derimot av et helt annet kaliber, og jeg fant historien både spennende og lett å lese (noe som IKKE var tilfellet med A Landing On the Sun). Denne boka er pensum i et emne kalt litteratur og historie, så det var grunnen til at jeg leste den, men jeg er veldig glad jeg fikk se en annen/bedre side av Frayn.

Tittel: A Great and Terrible Beauty Forfatter: Libba Bray
Utgitt: 2012 (først utgitt i 2003) Forlag: Ember Antall sider: 403

Gemma Doyle blir sendt til Spence Academy etter tragiske hendelser i India. Hun er seksten år, og finner stadig nye sider ved seg selv, noen mer urovekkende enn andre, blant annet det at hun ser syner som viser seg å bli sanne. Om ikke fortiden hennes var vanskelig nok, skal ikke oppholdet ved Spence bli roligere. Her er det hemmeligheter og mørke, både blant elevene og i korridorene…

Å kjære min. Hvor skal jeg begynne? Takk, kjære Thea, for at du skrev om denne boken på bloggen din og dermed fikk meg til å oppfordre biblioteket her i Trondheim til å bestille den. Jeg likte den så utrolig godt! Og jeg gråt på slutten. Virkelig. Åh, Libba Bray skriver veldig bra, jeg kan ikke komme på én språklig ting jeg la merke til på en negativ måte (og det er ikke ofte det ikke skjer, for å si det sånn!) og jeg slukte de fire hundre sidene innmari fort, tatt i betraktning at jeg også leser pensum og at det dermed ofte er tre bøker som leses på én gang. LES DEN. (tror ikke den er utgitt på norsk, jeg fant i alle fall ikke noe om det)

Tittel: Drømmer, lengsler og mørke skoger: Fortellinger fra Skogland Forfatter: Thore Hansen
Utgitt: 2007 Forlag: Gyldendal Norsk Forlag Antall sider: 140

Nok en gang vender vi tilbake til vertshuset, “der alle skogstier møtes”. Smyrl, med både troll- og menneskeblod i årene, forteller om sitt liv, om skogene, om Skogland. Om de vesen som bor der, de som har dratt og de som kommer.

Jeg kan ikke få nok av Thore Hansen. Denne har jeg faktisk ikke lest før, i forskjell fra de fem Skogland-bøkene, og jeg likte den svært godt. Men så sluker jeg jo alt om Skogland, da. Og så er det så fine tegninger, noe som utgjør femti prosent av positiviteten min.

Tittel: Frost og Varme Forfatter: Thore Hansen
Utgitt: 1998 Forlag: Gyldendal Tiden Antall sider: 127

Zool vokser opp i diktaturet Kaloo. Diktatorenes grep strammer seg til, og en kveld da Zool kommer hjem, finner han moren død. Faren sier at de må prøve å komme seg bort. Det blir en dramatisk reise med et fremmed skip, og faren dør underveis. Zool er alene tilbake og bestemmer seg for at han vil bli med de som har hjulpet ham så langt. Og han kommer til Izh, en verden laget av is men som likevel utstråler en større varme enn Kaloo, men samtidig en verden styrt av usynlige krefter.

Dette var en favorittbøkene mine fra da jeg var yngre, og jeg så for meg Izh med all dens mørke og magi, og jeg lot fantasien ta litt vel overhånd og endte opp med å være veldig redd for hva som kan skjule seg på ishavets dyp (og det er jeg ennå). Denne gangen, over ti år senere, ble jeg derimot litt skuffet, for jeg innså at monstrene jeg hadde tenkt meg var nettopp fantasi, for de nevnes ikke engang i boka. Kanskje jeg blander med en annen bok? Uansett, Dette er Hansen i rette Skogland-stil, selv om handlingen ikke foregår i Skogland. Tipp topp tommel opp, selv om den var mye skumlere før.

Tittel: Alvens Lengsel Forfatter: Thore Hansen
Utgitt: 1999 Forlag: Gyldendal Tiden Antall sider: 73

Er det noen som er bestemt for hverandre? Etter å ha lest denne lille boka vet vi at lengselen ikke bare er en følelse du får fordi du savner noe eller noen. Lengselen er et tegn – en ledestjerne – som viser veien til den som venter der ute. Veien kan være lang, og ventetiden mange, mange år. Og de som skal ha hverandre, kan komme fra helt forskjellige verdener. (goodreads.com)

Denne er så fin. Fantastiske tegninger, som i alle Hansen-bøkene i dette innlegget (alle Hansen-bøker generelt, tror jeg) og en kjempefin fortelling. Trist, magisk og romantisk. Samtidig blir også det å være annerledes omtalt, og boka gir kanskje et håp til alle (oss) stille, sjenerte jenter om at drømmeprinsen finnes bare vi er litt tålmodige litt lenger. Sukk ♥

Tittel: Palo Alto Stories Forfatter: James Franco
Utgitt: 2010 Forlag: Scribner Antall sider: 208

“Palo Alto is the debut of a surprising and powerful new literary voice. Written with an immediate sense of place–claustrophobic and ominous–James Franco’s collection traces the lives of an extended group of teenagers as they experiment with vices of all kinds, struggle with their families and one another, and succumb to self-destructive, often heartless nihilism. (…) These linked stories, stark, vivid, and disturbing, are a compelling portrait of lives on the rough fringes of youth.” (goodreads.com)

Jeg har hatt litt lyst til å lese en Franco-bok en stund, rett og slett for å se om han er så begavet som alle sier. Jeg liker ham godt som skuespiller, men det betyr jo ikke at han kan å skrive! Når jeg begynte å lese ble jeg litt i tvil, jeg skjønte ikke om han var dårlig til å skrive eller skrev så rett frem og lite “litterært”, om man kan si det, fordi det er tenåringer sine historier. Tenåringer, som kanskje snakker rett fra levra og ikke gidder å pynte på ting. Historiene er veldig tilfeldige, alvorlige og til en viss grad forstyrrende (Chinatown, sier jeg bare), og man sitter ikke igjen med noen samlet følelse, egentlig. Så leste jeg etterordet til Franco: Glimrende skrevet. Jeg innså at han kan å skrive, men at han, som jeg mistenkte ved starten, benyttet seg av en heller rett-frem skrivestil for å fremme stemningen. Jeg vet ikke om jeg vil si at han fullførte sånn 100% etter som jeg strengt tatt var i tvil om han var en forferdelig forfatter eller ikke, men alt i alt var det en interessant bok.

Tittel: Shopping for a Billionaire #1 Forfatter: Julia Kent
Utgitt: 2014 Forlag: Kindle (om man kan skrive det) Antall sider: 118

“When mystery shopper Shannon Jacoby meets billionaire Declan McCormick with her hand down a toilet in the men’s room of one of his stores, it’s love at first flush in this hilarious new romantic comedy from New York Times bestselling author Julia Kent.” (goodreads.com)

Denne fant jeg ved å søke “free kindle book” på Amazon, og jeg falt helt for den lette humoren og den veldig jentete stilen. Jeg har ledd høyt flere ganger i løpet av de drøye 100 sidene (én gang på Blodbanken, haha) og jeg måtte ikke tenke meg om to ganger før jeg kjøpte bok nummer to (og så kostet den 6-7 kroner, så valget var ikke så vanskelig). Hvis du vil ha lett underholdning à la Sophie Kinsella anbefaler jeg virkelig denne!


(amazon.com)

Tittel: Arcadia Forfatter: Tom Stoppard
Utgitt: 1993 Forlag: Faber & Faber Antall sider: 103

“In a large country house in Derbyshire in April 1809 sits Lady Thomasina Coverly, aged thirteen, and her tutor, Septimus Hodge. Through the window may be seen some of the ‘500 acres inclusive of lake’ where Capability Brown’s idealized landscape is about to give way to the ‘picturesque’ Gothic style: ‘everything but vampires’, as the garden historian Hannah Jarvis remarks to Bernard Nightingale when they stand in the same room 180 years later.” (goodreads.com)

Selvfølgelig måtte det være et Stoppard-stykke på pensumlista i år også. Vi leste Hapgood i vår, og jeg sitter igjen med samme følelse som etter å ha lest den: Jeg skjønner ingenting. Å lese skuespill er som jeg tidligere har nevnt ikke av mine favorittsysler, og Stoppard har en tendens til å gjøre alt innmari komplisert og ikke på den bra måten. Jeg husker en skilpadde og Lord Byron og “carnal embrace”, og det er egentlig det. Ikke les den hvis du ikke må. (men om du må, så kan du google “arcadia stoppard pdf” så dukker den opp helt gratis på første treff. Lover)

Tittel: Copenhagen Forfatter: Michael Frayn
Utgitt: 2010 (først utgitt i 1998) Forlag: Bloomsbury Methuen Drama Antall sider: 163

“Copenhagen is a play based on a real event which occurred in 1941: a meeting between the physicists Niels Bohr and Werner Heisenberg and explores the moral questions about scientists working on nuclear weapons. The play debuted in London and later won the Tony Award during its Broadway run.” (goodreads.com)

Ja, nok et skuespill, men denne gangen av Michael Frayn (foreleseren min er visst hans største fan). I vår leste vi stykket Democracy, som jeg faktisk likte, så jeg var litt spent på denne (bytter kjønn ettersom jeg bytter mellom et stykke og en bok, haha – begge deler er jo sant). Det er jo et skuespill, og skuespill er ment for å sees, ikke leses, etter min mening. Likevel er oppbygningen og samspillet mellom de tre karakterene i dette stykket veldig interessant og det var på ingen måte vanskelig å leses. Det eneste minuset var egentlig at det ble litt vel vitenskapelig med all fysikken, som jeg ikke har peiling på. Det er ofte slik at man i skuespill (i alle fall de jeg har lest på NTNU som ikke er Shakespeare) tar utgangspunkt i vitenskap for å forklare/utforske sider ved mennesket, og i denne omgang blir altså det moralske ved atomforskere gransket av Frayn. Dette er mest for de spesielt interesserte, men jeg synes ikke man skal miste alt mot om man finner denne på pensumlista!


Herregud, en-to-tre-FJORTEN bøker!? Totalt antall sider ble på 2005, noe som ikke er så supermye med hensyn til antall bøker, men 2 000 sider er ikke så aller verst, vil jeg si. Nå har jeg jo lest en god del vitenskapelige artikler i tillegg, men de gidder jeg ikke skrive om her, haha! Hvilken bok/hvilke bøker har du lest i det siste?

I’ve actually managed to read fourteen(!) books this month, which makes a total of 2005 pages, so I’m quite proud of myself. I’ve of course read quite a few scientific articles in addition to these, but I won’t bother to write about them here, haha! What book(s) have you read lately?

3 kommentarer
    1. Sååå misunnelig på at du klarer å lese så mye bøker ila. en måned ! Virker hvert fall sånn på disse bokinnleggene 😉
      Holder fortsatt på med boken jeg begynte på i juni, sånn koselesing på sengen har forsvunnet helt hos meg. Huff.. Kanskje man burde prøve å legge vekk data, mobil og annet tull og heller krype oppi sofaen med en god bok og en kopp te? 🙂
      Takk for mange boktips, vet hvor jeg skal ta turen om jeg mangler bøker å lese 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg