Kindle

Jeg har en veldig snill kjæreste som ga meg en Kindle i bursdagsgave.

Først, for deg som ikke vet hva Kindle er:
Kindle er et lesebrett/e-bokleser fra Amazon. Du knytter Kindle-enheten til Amazon-kontoen din og kan kjøpe e-bøker via nettsiden og bøkene lastes automatisk opp på enheten (den har Wi-Fi-tilkobling). Du kan også laste ned enkelte e-bøker gratis fra andre nettsider. For å overføre disse til Kindle-enheten kobler du den til en datamaskin med USB-kabel og fører over akkurat som med en minnepenn. Ganske så lett! Det går også an å overføre filer til Kindle-enheten ved å sende dem via e-mail til en egen Kindle-mail som opprettes når du registrerer deg på Amazon.com. Og det går så fort!

Grunnen til at jeg ønsket meg Kindle er a) jeg liker å lese, b) jeg har ikke plass til flere bøker (har egentlig ikke plass til de jeg allerede har) og c) jeg klarer ikke lese på sidevis på PC-skjerm fordi lyset gjør at jeg får vondt i hodet. Den Kindlen jeg har har ikke lys på skjermen og er akkurat som en papirside, bare at ikke.


Den har så mange fine screensavers!

Det som er så flott er at det fins SYKT mange bøker, klassikere og generelt gamle bøker, der ingen har opphavsretten lenger og teksten kan fritt distribueres og – fanfare – legges ut gratis på nett. Jeg må tipse dere om gutenberg.org, som har gjort akkurat dette. Jeg har lastet ned førtifem bøker derfra allerede, blant annet Jane Austen, Sir Arthur Conan Doyle, Oscar Wilde, Rudyard Kipling, etc. Jeg ble så glad! Du trenger ikke lage noen konto eller noe, alt er fritt tilgjengelig av allerede nevnte grunner og altså helt gratis og lovlig. Og om du skal kjøpe bøker er prisen ganske så fin, jeg fant f.eks. James Francos Palo Alto Stories til 1,99 dollar på Amazon. Et klikk, og så var den på Kindlen min! Teknologi ♥


Førstesiden av Palo Alto: Stories av James Franco. Ominous much?

Det er selvfølgelig bøker som koster mer, f.eks. A Game of Thrones som koster over seks dollar, men det er fremdeles veldig lite, synes jeg, knappe 40 kr! Nå får du selvfølgelig ikke en fysisk bok, men for en som meg, som allerede kan starte et privat bibliotek, er dette midt i blinken. En Kindle tar jo ikke plass i det hele tatt.

Nå venter jeg bare på å få et omslag til den (kjøpte på eBay, så klart) så jeg faktisk kan ha den med i veska. Classy brunt skinn får beskytte den mot riper og tunge ting (jeg er så skeptisk til å ha skjermer og slikt fritt i veska), og forhåpentligvis kommer det i løpet av sju dager.

7 kommentarer
    1. Åh, takk! Jeg er syk og kjeder meg så om dagen, bruker ipaden flittig og har savnet noe ordentlig lesestoff. Nå har jeg lastet ned Sherlock Holmes og Jungelboken, herlig 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg