Blogger etiquette?

Det har oppstått enkelte normer, spesielt på blogg.no. Uskrevne regler som det er vanlig folkeskikk å følge. Kommentarer, for eksempel. Om noen kommenterer på et innlegg, er det normal etikette å kommentere tilbake på vedkommendes blogg. Jeg synes i alle fall at det er greit å gjøre, og da mener jeg ikke “Sv: Takk” eller noe sånt, men at man faktisk går inn på vedkommendes blogg, leser innlegget og skriver mer enn “fine bilder” eller, det mest irriterende, “hei så fin blogg du har kom gjerne innom min”. Nå er ikke jeg den beste til å kommentere på andres blogger, men jeg gjør mitt beste. Selv om noen ganger klarer jeg ikke bedre enn “fine bilder”, selv… (om det har med meg eller vedkommendes blogg å gjøre kan dere jo avgjøre selv, jeg har ikke tenkt å henge ut noen) Om vedkommende spør om noe, bruker jeg svarfunksjonen – en flott greie i mine øyne!


(whi)

Dette med kommentarer irriterer meg egentlig grensesløst. Jeg skjønner at man vil reklamere for bloggen sin, men jeg vil heller ha null kommentarer enn tjue som sier “jeg har konkurranse på bloggen min, skynd deg og meld deg på” (bare med skrivefeil) og den slags. Jeg blogger for at noen skal lese det jeg skriver, ikke for å bruke kommentarfeltet som reklameplass. Andre ting jeg finner idiotisk er når jeg bevisst skriver hvordan jeg gjorde noe, hvor jeg gjorde det, hva kjolen kostet eller hvor jeg har den fra, og så har noen spurt om akkurat dét. NÅR DET STÅR SVART PÅ HVITT. Hvorfor leser man ikke innlegget ordentlig før man spør om noe? Jeg bare åååh. Ja. Det gjør jeg.


(whi)

Dette er egentlig noen av grunnene til at jeg ikke liker blogg.no som plattform. Det er for mye rundt selve bloggingen. Det er et press på å ha så og så mange lesere, ikke på å skrive ordentlig, ta fine bilder eller rett og slett blogge bra, som er stikkord for bloggene jeg følger. Jeg skal nok en gang ikke nevne navn, men jeg sitter nesten daglig og finner skrivefeil (og da ikke bare typos) hos toppbloggere, enten de skriver på engelsk eller norsk. Jeg skjønner bare ikke at dette ikke er viktig poeng i bloggverdenen, blogging handler jo tross alt om å skrive!


(whi)

Jeg er jo ikke en toppblogger, på laaangt nær. Likevel synes jeg at mine 50-60-70 daglige lesere, både norske og utenlandske, er veldig mange, og dere får meg til å ville fortsette. Noen mener kanskje at jeg ikke har noen rett til å si hva som er feil med andre, mer suksessrike bloggere når jeg ikke gjør suksess i det hele tatt selv, men slik er det med ytringsfrihet, dere – når såkalte “moteeksperter” går rundt og sier at en spesiell type er harry, så kan jeg si at jeg misliker blogger med (konsekvente) skrivefeil. Velkommen til verden anno 2014.

Blir du også lei av “hei fine bilder sjekk ut bloggen min”-kommentarer og skrivefeil?



Just a little rant about how people use the comments field for self-advertising and poor blogging in general. No biggie! 

6 kommentarer
    1. Supert og reflektert innlegg! Er så enig i synspunktene dine, og reklameringen for sin egen blogg, lav kvalitet og fokuset på så mange lesere som mulig gjør meg kvalm. Jeg merket at jeg brydde meg litt for mye om antallet lesere da jeg skrev moteblogg, men nå har jeg begynt å bry meg mindre om det. Det tror jeg også har ført til at kvaliteten på bloggen har blitt bedre. Nå skriver jeg ikke lengre 2-3 innlegg per dag, men muligens et innlegg per dag eller annenhver dag 🙂
      Ja, veeeldig irriterende at enkelte stiller spørsmål som står i innlegget. Jeg har dessverre vært utfor det selv, men mye på grunn av at innlegget var veldig langt og sammentrykt, og jeg leste litt for fort(men jeg leste hele innlegget 🙂 )
      – Siri

    2. Jeg blir så vanvittig irritert av kommentarer fin blogg -kommentere min? Er så meningsløst å bruke tiden på det og jeg gidder i hvert fall ikke å ta turen innom de bloggerene som skriver slikt

    3. Du har så mye poeng i akkurat det du skrev i dette innlegget. Det blir for dumt at blogg skal handle om å ha flest mulige lesere for så å bli populær på grunn av kun utseende eller et eller annet. Hva med talentet? Inspirasjon er en ting, men skrivingen er også viktig. Jeg er kjempeglad i å skrive og det merker man fort også du er. Det skal være lov å være ærlig hos folk at de bør jobbe litt mer med skrivefeilene sine, jeg er ærlig selv jeg!

    4. siribokoholiker: Jeg har en tendens til å bli litt opphengt i tallet, og får litt prestasjonsangst om jeg en dag har mindre lesere enn vanlig. Jeg er litt for flink til å legge press på meg selv mht. slike ting, men heldigvis for meg har jeg nokså trofaste lesere som stikker innom hver dag og dermed opprettholder statistikken 😉

    5. Liv Judit: Nei, det blir jo nettopp slik. Om man har noe sånt i slutten av kommentaren etter at man faktisk har kommentert på innlegget er det forsåvidt greit, men når hele kommentaren kun er egenreklame synes jeg ikke det er OK i det hele tatt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg