A teacher’s life for me

Så, vel hjemme etter både jobb #1 og jobb #2 kan jeg endelig reflektere litt over dagens begivenheter. Det hele startet klokken sju ettersom jeg hadde forelesning i Science Fiction and Society (ja, det er et ordentlig fag) kl. 8:15. Foreleser så og hørtes ut som en ordentlig Star Trek-nerd, noe som passet faget ypperlig!

Post nummer to for dagen var den videregående skolen der jeg har vært vikar i en engelskklasse i to uker nå. Selve opplegget var ikke det mest fantastiske, men stadig vekk blir jeg overrasket av de unge hoder, både på den ene og den andre måten. Aller morsomst (for meg, i alle fall) var når jeg begynte å le av historien jeg leste opp for dem – teksten var nemlig noe vi jobbet med i min egen forelesning tidligere på dagen, og jeg syntes den var så morsom at klassen min måtte få høre den. Nå var det vel jeg som lo mest, men jeg liker å tro at det ble en litt annerledes start på timen – selv om teksten ikke hadde noe med timens øvrige tema.

En annen overraskelse dukket opp da jeg oppdaget at ikke én, men to av klassens gutter hadde rotet seg frem til denne bloggen og Instagram-kontoen min, lastet ned bilder av meg og deretter satt dem som bakgrunnsbilder på skole-laptopene sine. Det var en ganske spesiell opplevelse å plutselig se seg selv på i utgangspunktet ganske fremmede mennesker sine bakgrunnsbilder!

Jeg kan vel si som sant var at timen i dag var noe usammenhengende, med en sci-fi-historie som intro, The Simpsons som underholdning i pausen og noe urolig/lite produktiv jobbing med en novelle i mellom, men jeg hadde det i alle fall gøy. Når jeg ved slutten av timen takket for meg og klassen klappet, da tenkte jeg at det er dette jeg skal holde på med. Og som jeg gleder meg!

simpson
(whi)

I just got home after both job #1 and job #2, and finally I can reflect a bit over today’s happenings. It all startet at 7 AM since I was going to attend a “Science Fiction and Society” lecture (yes, it’s a real deal) at 8:15. My lecturer both looked and sounded like a dedicated “Star Trek” fan, which was very suitable considering what the class is about!

My second post for the day was the high school I’ve been a substitute teacher at for two weeks now, in an English class. My plan for the lecture was not at all fantastic, but still the young minds really surprise me now and then, in several ways, actually. The funniest part (for me, anyway) was when I, in the middle of reading a story for the whole class, startet laughing because I think the piece of literature was hilarious. You see, the text was something we worked with in the lecture I attended this morning, and I thought it was so funny that I had to read it out loud in class. By the end of it I was the person who lauughed the most, but I like to think that it was a different start of English class – even though the text itself had nothing to do with what we later was going to work with.

Another surprise came along when I discovered that not only one, but two of the boys had found their way to my blog and my Instagram profile, downloaded some of my selfies and – wait for it – used them as desktop wallpapers. It was quite surreal to suddenly see yourself on a relatively strange person’s desktop!

No matter how I put it, today’s class was somehow incoherent, with a sci-fi story as an introduction, “The Simpsons” as break entertainment and a somewhat uneasy/counterproductive session of working with a short story, but I had fun (hopefully I was not the only one). When I at the end of class thanked them for having me and they gave me a round of applause, I thought to myself: “This is what I’ll be doing with my life. And I can’t wait!”

4 kommentarer
    1. Wow , du taklet det med bildene ganske bra synes jeg! Jeg hadde blitt utrolig flau osv… Hadde sikkert blitt helt rød og jauff. :p
      Men for en følelse det må være når de klappet- ahh, du er så flink 😀
      – Siri

    2. sarai94: Altså, når jeg selv har lagt ut bildene så må man egentlig bare regne med det. Veldig merkelig, selvfølgelig, men det gikk bra! GLED DEG, Siri, det er kjempegøy å undervise! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg