TV-serier

Jeg fikk en forespørsel for en stund siden (ting tar tid) om å tipse litt om de tjue tusen TV-seriene jeg følger med på, og så klart kan jeg gjøre det! Jeg er jo et vanedyr av rang, så å ha en fast dag for faste serier er nesten et must for meg: Dexter, Game of Thrones eller The Walking Dead på mandager, New Girl og Pretty Little Liars på onsdager, Glee og The Vampire Diaries på fredager. Og dette er bare de jeg kommer på i farten.

Så, hvor skal jeg begynne? Jeg tror jeg velger å fokusere på de som går nå, og ikke de avsluttede seriene som f.eks. Gossip Girl, Friends, The OC, Skins ooog… Ja, det var de jeg husket på akkurat nå. Ok, de jeg ser på nå og de som starter på igjen i nærmeste fremtid:

How I Met Your Mother: Vi følger Lily, Marshall, Barney, Ted og Robin og venneforholdet deres gjennom karriere, kjærlighetsforhold og rett og slett livet. Jeg synes denne serien er underholdende fordi karakterene er unike for serien og ikke noe man har sett før i f.eks. Friends (som jo er klassikeren blant vennegjengserier), og fordi jeg lett kjenner meg igjen i de forskjellige situasjonene de kommer opp i. Selv om det er en gjennomgående historie er også HIMYM en serie man kan se en episode av her og der uten å slavisk følge episoderekken (jeg har for eksempel sett veldig mange episoder men ikke i noen særlig rekkefølge).

The Big Bang Theory: Sheldon, Leonard, Raj og Howard er fire supernerder som alle jobber ved samme universitet. De henger sammen i tykt og tynt, og er nerdete slik bare nerder kan. En dag flytter hotte Penny inn i gangen overfor Sheldon og Leonard, og litt etter litt blir også hun en del av denne gjengen, selv hvor misplassert hun måtte føle seg. BBT er en hjertevarmende serie i mine øyne, og også denne er litt annerledes enn andre lignende serier. Noen vil kanskje synes den er litt vel stereotypisk ift. nerder (f.eks. mannedyret mitt, men det er sikkert fordi han føler seg truffet, haha), men jeg synes det er veldig morsomt – det er jo faktisk noen som er slik! Og så er det verdt å se kun på grunn av Sheldon Cooper. Han er så kul!

New Girl: Jessica Day er en somewhat eksentrisk jente som etter å ha blitt dumpet flytter inn hos tre gutter/menn. Hun jobber som lærer, syngebeskriver alt hun gjør og er i bunn og grunn helt utrolig sjarmerende. Det er tross alt Zoey Deschanel som spiller hovedrollen! Guttene er også utrolig artige karakterer, og dette er en av de få seriene jeg ler HØYT av!

Awkward: Jenna er awkward. Hun er ikke spesielt populær, hun har noen veldig rare venner og etter et uheldig besøk på badet får hun rykte på seg som suicidal. Og dette er bare en introduksjon! Teenage love, vennskap og å finne seg sjæl er alle gjennomgående tema i denne serien, og jeg synes det er så gøy! Matty McKibben er i tillegg en superhottie (og man får se ham i baris), så tune in!!!

Pretty Little Liars: Utrolig vanedannende serie om fire jenter som blir terrorisert av en mystisk “A” etter at bestevenninnen deres forsvinner en sommernatt… Som sagt, utrolig vanedannende fordi det er så veldig, veldig spennende! Og så er det litt creepy, siden de stakkars jentene tydeligvis blir forfulgt hvert minutt av livet sitt.

Glee: Feelgood-serie om en gjeng ungdommer som er med i Glee-klubben på McKinley High! Jeg synes absolutt de første sesongene med Racher, Finn og de orginale medlemmene var aller best, men de to siste sesongene har ikke vært så ille de, heller. Jeg mener, jeg følger jo fortsatt med! Advarsel: Du kommer til å synge og danse hele tiden etter å ha sett et par episoder.

Dexter: Dexter er en psykopat som dreper kun de som passer med “koden” hans, nemlig folk som har myrdet uskyldige. Mens han kjemper for å holde sin dark passenger i sjakk, må han også prøve å passe inn med andre, normale mennesker, noe som til tider kan bli vanskelig. Jeg er nå på nest-nest siste episode av den aller siste sesongen og OMG JEG SKJØNNER IKKE HVORDAN DET SKAL ENDE! Umåtelig spennende og en smule skadelig når det gjelder fremstillingen av forskrudde sinn (litt i stil med Criminal Minds).

Game of Thrones: Jeg tviler på at denne serien trenger særlig til introduksjon, men jeg vil bare si at den er veldig bra laget og skuespillerne kunne ikke vært noen andre! TYRION LANNISTER FOR EVIG!

The Walking Dead: Denne serien ikke for tender hearts, bare så det er sagt: Her moser de zombieskaller med hælen og slakter det som slaktes kan. Jeg liker egentlig ikke slike serier, eller filmer for den saks skyld, men denne serien liker jeg. Tror det kan ha noe med at den gir et veldig godt bilde på hvor mennesket ender opp uten teknologien vi er blitt så avhengig av og hvordan de overlevende knyttes til hverandre i stedet. OG hvor desperat mennesket kan bli i kampen for å overleve. Skuespillerne er gode, og i tillegg er det en meget god produksjon. Hurra for zombier!

American Horror Story: Jeg må tilstå at jeg har bare sett én episode av denne, og det er kun fordi jeg ikke tør å se nå som jeg har sovet alene. Så langt synes jeg historien er VELDIG spennende, serien er veldig godt laget og jeg lurer som en gal på hvordan alt henger sammen. Og det er tre sesonger (hittil)! Men altså, sykt skummel og egentlig ganske ekkel i tillegg. Ikke se den når du er alene hjemme 🙁

Once Upon a Time: Emma blir oppsøkt av sønnen hun adopterte bort for 11 år siden og følger ham hjem til Storybrooke, for så å befinne midt i alle eventyrene man én gang ble fortalt ved sengekanten. På både godt og vondt. Denne serien kan være ganske teit, men samtidig finner jeg den ganske underholdende ved at de lager en helt ny vri på eventyrene vi alle kjenner så godt. Det kommer en spin-off av denne serien i høst som heter Once Upon a Time in Wonderland, og den tar altså for seg Alice og hennes velkjente Wonderland. Så det spørs om jeg må sjekke ut den!

The Vampire Diaries: Tenåringsjenta Elena Gilbert fanges av kjærligheten fra begge Salvatore-brødrene, som ikke er helt som alle andre. Jeg sier det rett ut: Jeg elsker Damon Salvatore. Han er fantastisk. I tillegg har du nesten utelukkende uvanlig vakre mennesker, en god del bar hud, god musikk og en veldig fin historie som man ikke klarer å løsrive seg fra, selv ikke nå som vi straks begynner med femte sesong. Sukk, Damon, I’ll be seeing you soon ♥

Sist, men absolutt ikke minst: True Blood. Vampyrserien over alle vampyrserier, med (grafisk) sex, vold og masse dramatikk. Serien er basert på Sookie Stackhouse-bøkene av Charlaine Harris, og handler om litt spesielle Sookie som bor i Bon Temps, i en versjon av verden der mennesker og vampyrer lever side om side. Nest siste(!) sesong ble nettopp ferdig, så neste sommer avsluttes faktisk ALT. :-O


(alle bilder fra whi)

Åh hoi, det ble mye, men nå har jeg gått gjennom de aller fleste som er verdt å nevne, jeg kommer ærlig talt ikke på flere (men jeg er overbevist om at dette ikke er alt). Håper dere kanskje fikk noen tips til serier dere vil se?

8 kommentarer
    1. Jeg skjønner egentlig ikke at jeg har tid til noe annet enn å sitte foran skjermen, med tanke på hvor alt for mange serier jeg følger med på :p Og så blir det bare flere og flere, tar liksom aldri slutt med serier. For ikke å snakke om de jeg ser igjen og igjen. Ah, livets mange små gleder 😀

    2. Åååå er så mange av de seriene der som jeg elsker! Min favoritt er nok Pretty Little Liars 😀 Men ser også på awkward, how i met your mother, big bang theory, game of thrones, vampire diaries og glee! 😀

    3. Har gått lei av de fleste seriene jeg 😛 ikke tbbt eller game of thrones da <3 Savner en nye spennende serie å følge med på. Er blitt så kresen.

    4. Ja, helledussan fikk virkelig et godt innlegg her ja 😀 Masse velkjente serier her ser jeg, og jeg liker spesielt godt the big bang theory, once upon a time, awkward osv. Jeg visste ikke om Once Upon a Time in Wonderland, så jeg gleder meg vilt 😀 Ellers må jeg sjekke ut New Girl og The Walking Dead. Sistnevnte klarer jeg nok ikke å se alene, haha 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg