Valg 2013

Jeg tenkte egentlig å holde meg unna den politiske debatten i sosiale medier, men etter å ha sett diverse på Facebook, blogger, etc. om hva folk tenker å stemme må jeg bare få komme med litt, jeg også. Jeg skal ikke gå ut og si at dere må stemme det samme som meg fordi det er det eneste riktige bla bla bla, men jeg tror det er en del som trenger en aldri så liten innføring i hvordan et samfunn egentlig fungerer. Nå er jeg ikke av dem som er mest politisk engasjert, men jeg velger å tro at jeg har fått med meg det viktigste og snakker ut i fra det. Folk skal få ha sine meninger, for all del, vi er jo tross alt et demokratisk samfunn! Dette er et tema som er meget omstridt og det er jo en grunn til at det finnes så mange forskjellige partier som gjerne vil komme til makten. 

Som sagt har jeg ikke oversikten over alle aspekter ved alle partier, så jeg velger å skrive om det jeg faktisk har peiling på, som går på skatter og avgifter og hva det har å si for samfunnet vi lever i med hensyn til skoler og utdanning, helsevesenet og vedlikehold av landet vårt (f.eks. veier). Det kommer sikkert ganske fort frem hvilken side jeg heller mot, og det er sikkert mange som har null forståelse for meningen min, men slik er det jo bare med politikk. Jeg har også litt innsyn i diverse situasjoner rundt om i verden takket være studiene mine, så jeg ber dere ha det i bakhodet og at dere skjønner hvorfor Norge ikke bør gå den veien. Økonomien i resten av Europa, sier jeg bare.

Akkurat dette med økonomi og skatt er litt interessant: Vi klager over høy skatteprosent, men forventer gratis helsesystem (helst uten egenandel), vi driver kampanjer for gratis tannlegeordning og irriterer oss over dårlige veier. Høyresiden vil privatisere det aller meste og øke konkurransen på alle felter, men hva innebærer egentlig privatisering? Folk ser kanskje for seg større valgfrihet, at man kan gå til private legesenter om man blir satt i kø i det offentlige, ved å betale mer får man bedre behandling. Det man må tenke på med høyresiden er at de for det meste tenker på de rike: De med mest inntekt skal ikke betale mer skatt fordi de tjener mer, de vil ha privatisering av helsesektoren slik at de som sitter med mest skal få best og så rask mulig behandling – mye vil ha mer, er et passende begrep her. Det er da vel og bra med mindre avgifter og bedre tjenester, men her må vi tenke litt på resten av samfunnet og hvordan fremtiden kan bli. Selv om Norge er et rikt land, betyr det ikke at alle har hus og bil og hund og stakittgjerde, masse penger på kontoen og muligheten til å dra på utenlandstur flere ganger i året. Og selv om vi har det bra økonomisk nå, betyr det ikke at det vil være sånn for alltid.

La oss se på USA og helseordningen deres. Obama har kommet med flere forbedringer, som f.eks. Medicaid og Medicare, men fremdeles er mange livredde for å bli syke/skadet i tilfelle de må på sykehus og få behandling. I Statene har de nemlig ikke en helseordning som her hos oss, og de uten helseforsikring (som er en god del) må betale alle omkostninger ved behandling fra egen lomme, som for noen betyr alt de har og eier og ofte mer enn det. Det at vi betaler skatt gir oss en helseordning der vi kun må betale en egenandel – som for noen virker å være for mye, men tenk om vi måtte betale alt! Tenk om jeg, som er både astmatiker og multiallergiker med en del annet i tillegg, hadde vært nødt til å betale alt selv. Jeg er ganske ofte hos fastlegen min, både til kontroller og diverse annet, jeg tar medisiner daglig og det er alltid en sjanse for at jeg må på sykehuset på grunn av noe jeg har spist eller fordi lungene mine ikke vil fungere som de skal. Jeg, med månedlig lønn på rundt 4 000 kroner brutto og studielån på en god del titusener, har hatt null sjanse til å betale alt det jeg får av helseordningen i Norge. 

Det er såklart mange mange flere punkter å ta med i vurderingen, men da hadde jeg holdt på i all evighet, så vi slutter her. Grunnen til at jeg tok for meg skatt er fordi det vi betaler inn kommer tilbake til oss igjen, bare i en annen form. Det er såklart enkelte ting som det er litt søkt at det brukes skattepenger til å finansiere, men i bunn og grunn er det ting som skal komme oss til gode.

Jeg sier ikke at nå MÅ dere gå og stemme på Arbeiderpartiet. Jeg sier ikke at dere for all del ikke må stemme på Høyre eller, Gud forby, Fremskrittspartiet (det måtte bare komme). Jeg er ikke 100% enig med Ap samtidig som det er Høyre-elementer, f.eks. innen innvandringspolitikk og trygdesaker, som jeg kunne gått for. Grunnen til at jeg IKKE stemmer på partier på høyresiden er fordi det kun er disse to sakene jeg er enig med dem i, det er ting som er like viktig og noen som er viktigere som jeg ikke kan si meg enig med Erna i. Det jeg vil er at dere skal tenke over valget dere skal ta, at dere ikke stemmer på grunnlag av ett valgløfte uten å vite hva mer det partiet står for, at dere gjør et bevisst valg og ikke bare velger det partiet dere har hørt om uten å vite noe om hjertesakene deres. Valget er viktig og det å stemme er viktig: Selv om du er én av mange så betyr akkurat din stemme mye! Jeg ønsker dere en fin dag den 9. september, og håper de av dere som oppsøker valglokalet (så mange som mulig, såklart) stemmer på et parti fordi dere vet at dette partiet mener det samme som deg. Godt valg!

Og vær så snill og la vær å pepre meg med alt det bra med Høyre og FrP: Jeg vet hva de står for og jeg er ikke enig nok til å stemme på dem. Om du er det, bra for deg, men vi forblir da uenige. 🙂

7 kommentarer
    1. Dette lignet ekstremt mye på min egen mening du 😉 Veldig usikker på hva jeg skal stemme på i år for å være ærlig, men jeg er bombesikker på at det blir på venstresiden! Står mellom AP og SV for tiden, hmm :/
      xx Siri

    2. sarai94: Først og fremst må jeg få si at det er bra du er enig! Jeg kommer til å stemme Arbeiderpartiet, selv om jeg er enig i mye av SV-politikken. Det er rett og slett Ap jeg er mest enig med, så da må det bli dem! Håper du finner ut av det 🙂

    3. SV- Ja, en test sa at jeg var mest enig med AP. Likevel har jeg lenge vært bombesikker på at SV var det rette, så ble litt paff når det kom på 4 plass faktisk… Ikke til å bli klok av 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg