Fra bok til film

Du vet når man leser en god bok og ser for seg karakterene og scenene som om det var en film? Dette gjør jeg hver gang jeg leser en bok (om den er godt skrevet, så klart), og når/hvis det blir en filmatisering av en bok jeg har lest MÅ jeg se den. Noen ganger (Hobbiten, Harry Potter) blir jeg kjempeglad og tenker “yes, akkurat som jeg så for meg da jeg leste!”. Og så er det andre ganger jeg ikke blir så veldig imponert.

Som for eksempel med trilogien His Dark Materials (Den mørke materien på norsk) av Philip Pullman. Jeg elsker bøkene og har lest dem flere ganger, og så tenkte jeg at jeg skulle se filmatiseringen av den første boken The Golden Compass med blant annet Nicole Kidman og Daniel Craig (og mange andre kjente) på rollelista. ÅH – HERRE – GUD.


(http://www.ewallpapers.eu)

For det første så er det ingenting som forklares som i boka så det er veldig mye som virker helt tilfeldig men som egentlig har en mening for oss som har lest boken. For det andre har de endret rekkefølge på handlingen så det også virker heeelt på trynet for den som har lest i forveien. For det tredje har de kuttet vekk en god del viktige momenter (gøynermøtet i Marsken, møtet med heksekonsulen, +++) som gjør historien til en sammenblanding av usammenhengende scener som bare er klippet sammen og blitt kalt en fiilm. Og så er stemmen til Jorek Byrnison helt, helt feil. Det burde være Liam Neeson som lånte stemmen til den store isbjørnkongen, ikke Ian McKellen. Sistnevnte får ham til å høres så gammel og lite mektig ut. Ikke at Ian McKellen ikke har en kraftfull stemme, men det ble bare feil. Nei, jeg er virkelig ikke imponert, og jeg er sjeleglad for at de samme folka ikke fortsatte med filmatisering av bok nummer to og tre. Nå er det riktignok INGEN som har filmatisert nummer to og tre, men det får bare være.

Åh nei, nå ble jeg sur.

//

Do you ever read a book and visualize the characters and scenes in your head like it is a movie? Well, I do every time I read a book (if it is well written, of course), and when/if a book I’ve read is made into a movie, I HAVE to see it. Sometimes, like with The Hobbit and the Harry Potter movies, I get really excited, thinking “yes, this is EXACTLY what I imagined when I read the book”. Adn then there are other times when I am not impressed. At all.

A significant example is the trilogy His Dark Materials by Philip Pullman. I love the books and have read them several times, and then I thought I should see the film version of the first book, The Golden Compass (or Northern Lights in some parts of the world), starring (among other famous people) Nicole Kidman and Daniel Craig. OH – MY – GOD.

First of all there is a lot of explanation missing: In the book you are given a background story and a general explanation – we are indeed introduced to a universe completely different to the one we are living in, and in the movie you are just thrown into it without knowing who and why and how. The result is a whole lot of random happenings which originally have a purpose but that is hidden if you have not read the book. Second, the director/writer/whoever has the responsibility for this have reorganized the whole story! If you, like me, have read the book you will be confused and not really knowing what’s going on most of the time, because everything is so different than the original story. Third, they have dropped a whole lot of pretty relevant scenes (the Gyptian meeting, a whole lot of the Gyptians in general, the meeting with the witches’ consulate, +++), making the movie an even more random mixture of unconnected scenes which are just put together and named a movie. And then there is the voice of Iorek Byrnison which is completely. COMPLETELY wrong. It should be Liam Neeson who gave his voice to the great king of panserbjørns, not Ian McKellen. McKellen makes him sound too old and not powerful  enough. Not that Ian McKellen does not have power in his voice (I mean, hello Gandalf) but it’s just wrong in this movie.  No, I’m really not impressed, and I’m very glad that the people behind The Golden Compass did not continue making movies of the rest of the trilogy. On the other hand, no one adapted the other two books, but if this is the best they can do, that’s for the better.

Ah, I’m pissed off.

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg