DIY: Smykkeramme

Jeg kjøpte jo et par rammer på loppemarkedet, derav en som manglet glassplate. Denne fant jeg ut ble en meget fin smykketavle, med hovedvekt på ørepynt i første omgang. Det du trenger er:

? ramme i to deler (alle rammer er vel det, når jeg tenker meg om) og helst uten glass, men det går jo an å ha stoffet utenpå glassplaten , vil jeg tro.
? valgfritt tøy, dog det er en fordel at det er tynt (jeg valgte et sort chiffon-aktig et fra et skjørt jeg ikke ville ha lenger)
? bånd/tråd for å henge pynten i, jeg brukte broderigarn
? helt vanlig tape (eller teip, for den som insisterer på å fornorske engelske ord)

Grunnen til tape-bruken er at jeg fester tøyet direkte i bakdelen av rammen som har en slik støttegreie og er ikke sikker på at dette er noe jeg vil bruke rammen til for alltid. Dermed er tape veldig kjekt i forhold til for eksempel lim, for da hadde jeg kanskje ikke fått til å fjerne stoffet uten å ødelegge bakstykket. Med tape kan jeg jo også bytte tråde ut med for eksempel satengbånd uten så mye om og men. Baksiden av rammen ser helt forferdelig ut til slutt, men det er jo ikke den siden jeg skal se på uansett. 🙂

1. Fest tøyet til bakdelen av rammen. Brukte som du ser tape, ser kanskje ikke så veldig bra ut men tror det skal holde!

 

2. Etter at tøyet sitter sånn nogenlunde fast (mitt tøy var fint om det ikke var helt ihjelstrammet, også) så fester man trådene. Ikke så fint bakpå…

Men ganske fint foran! (kan være kjekt å sjekke om trådene ligger vannrett, mine ble ganske skjeve, haha)

3. Sett på rammen, stram etter der det er nødvendig og klipp av trådendene.

Voilá!

Så er det bare å finne frem det du vil “stille ut” av ørepynt!

Dette var en av de bedre idéene mine, er dere ikke enige? 🙂

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg