Destinasjon: Dublin

Hei igjen, dere! Fikk en forespørsel fra Mia om å skrive et lite innlegg om turen til den irske hovedstaden og det kan jeg såklart gjøre!

Vi fire jentene skulle på shoppingtur, det vil si at jeg begynte å sette av penger da vi bestilte billetter og dermed hadde råd til å være litt ekstragavant. Jeg kjøpte meg fem par sko (et Jeffrey Campbell-par), en god del klesplagg, smykker, etc., i tillegg til at jeg kjøpte gaver til familien og mannedyret mitt. Vi spiste på TGI Friday’s og Hard Rock Café (blant annet) og tok taxi i stedet for buss, så det kan absolutt bli en billigere tur om man gjør litt research om transport og gidder å lete etter billigere spisesteder. Jeg har sett over kontobevegelsene mine og har funnet ut at jeg brukte ca. fem tusen i løpet av turen, med mat, transport og shopping inkludert (ikke hotell og fly, altså). Vi gikk i butikker hele tiden og brukte hverken tid eller penger på turistting.

SHOPPING
Prisnivået i Dublin er ganske mye lavere enn i Norge, så man får en god del mer for pengene. Jeg handlet blant annet masse på Penneys (samme som Primark, men har et annet navn i Irland, vet ikke hvorfor), som er en helt fantastisk bra butikk. Jeg mener, DET ER SÅ BILLIG! Jeg kjøpte meg tre par sneakers der for til sammen 100 kr (omtrent) og da var ingen av dem på salg. Kvaliteten kan sammenlignes med H&M, tror jeg. Det dyreste jeg kjøpte var Jeffrey Campbell-skoene som jeg betalte 950 kr for – noe som betyr nesten 700 kr avslag i forhold til priser i Norge (avhenger litt av hvor man handler).

Her er dere jo hva vi brukte tiden til, hehe!

Vi bodde i Talbot Street, som er en sidegate til O’Connell Street og dermed veldig sentralt. Et par minutter unna er Henry Street, en gågate der man har River Island, Penneys, A|Wear, Schuc og The Office (skobutikker), Lush, Debenhams, Pull & Bear (love that store!!!), MAC og mange mange mange andre butikker. I tillegg kan man gå inn på Jervis Centre fra Henry Street, og der har man Topshop, Forever 21, New Look (IIIIK!), Bershka og sykt mange flere butikker. Litt uoversiktlig og veldig veldig stort!

Om man følger O’Connell Street ned til River Liffey og krysser elva, kommer man over i området der man har Trinity College, Temple Bar og Grafton Street, som omtales som Dublins svar på Oxford Street (synes egentlig det var artigere i Henry Street jeg, da). Grafton er også en gågate, med masse butikker, street artists og caféer. Øverst i Grafton Street ligger St. Stephen’s Shopping Centre og St. Stephen’s Green, en fin park med stier og en dam og ender og alt.

Vi besøkte også Dundrum Town Centre, som befinner seg rundt 25 minutter unna sentrum med taxi. Der fant vi Harvey Nichols, Urban Outfitters, nok en Penneys (hehe), Aldo, BT2, GAP, Hollister, Karen Millen og veldig mange flere. Veldig fint og moderne og med egen kino og masse restauranter. Og hvis du ikke finner frem, spør i servicestasjonen for det var litt vanskelig å orientere seg!

RESTAURANTER
Når det gjelder mat er dette også billigere enn i Norge (selvfølgelig). På TGI Friday’s i Fleet Street spiste jeg for eksempel sirloin steak (og en durabel porsjon av det, også) til ca. 180 kroner, noe som er minst 70 kroner billigere enn på samme restaurant i Trondheim (fant ikke eksakt samme rett, men ser sånn cirka hvor prisnivået ligger). Men Friday’s er ikke akkurat av de billigste restaurantene, så man kan som sagt gjøre det billigere enn oss! Jeg spiste for eksempel en helt fantastisk god mozzarella- og parmaskinkepizza på en italiensk restaurant helt nede ved Liffey-elva som kostet rundt 80 kr – og det stedet var egentlig ikke såå billig. Vil egentlig si at Temple Bar og området rundt er best for å spise, selv om det kanskje er litt dyrere kan man være litt sikrere på at maten i alle fall er god. Alt det jeg spiste var utrolig godt, og vi var på TGI Friday’s og Hard Rock Café i Fleet Street og The Italian Corner i Wellington Quay (kan egentlig regnes som Temple Bar).

Vi hadde frokost på hotellet, noe som var veldig praktisk og spiste dermed bare lunsj og middag ute. Vi spiste lunsj på blant annet Bagel Factory og Eddie Rocket’s, som begge var ganske billige og gode. På Eddie Rocket’s har de skikkelig gode chili fries og skikkelig SKIKKELIG god milkshake – så god at å gå med vondt i magen i et døgn etterpå var verdt det (jeg tåler visst ikke milkshake, uvisst hvorfor).

TRANSPORT OG DIVERSE
Vi tok som sagt taxi, både til og fra flyplassen og ut til Dundrum. Tror ikke det ble så mye mer enn 50 kr på hver på noen av turene, og da satt vi i drosjen i i hvert fall 25-30 minutter hver gang. Siden vi var fire stykker var det ikke så mye å spare i forhold til buss eller Luas (litt som metro, men over bakken), men om man er to stykker kan det kanskje være lurere å velge andre alternativer enn taxi. Jeg synes det er veldig greit med buss for da kommer man fra A til B uten å risikere å gå av på feil stopp o.l., men er man litt tøffere enn meg går det sikkert bra. 🙂

Å anbefale en lommepengesum er for meg litt vanskelig, da jeg ikke vet om du skal på shoppingtur med venninner eller turisttur med familien, Mia, men du kan jo se over hvor mye jeg kjøpte (og dette er ikke alt) og ta i betraktning det jeg skriver om hvor mye penger jeg brukte og hvor vi spiste, osv. Når det er sagt så har jeg vært på klassetur til Dublin tidligere, og da dro vi på museum av både det ene og det andre slaget, besøkte kirker, tok sånn sightseeing-buss og lignende. Noe er gratis, noe koster litt, men jevnt over er det mye billigere enn for eksempel London, der alt av turist-“feller” er kjempedyrt i mine øyne (jeg mener, 30 pund for å inn på Madame Tussaud’s?! Nei takk…)

Apropos Madame Tussaud’s: Attraksjoner har jeg nesten ikke nevnt. Om man er interessert i litteratur fins det museer om både James Joyce og Oscar Wilde (men jeg husker ikke helt hvor de er), og om man skal se en kirke vil jeg anbefale St. Patrick’s Cathedral som er skikkelig gammel og ikke så langt unna St. Stephen’s Green. St. Patrick er jo Irlands skytshelgen og derfor ganske essensiell på et Irland-besøk. Det er forresten også et voksmuseum i Temple Bar som var ganske gøy i 2009, admission koster sånn 80-90 kr.

Alt i alt synes jeg Dublin er en veldig fin by å besøke, og jeg kan godt dra dit flere ganger selv om jeg allerede har vært der twice. Shoppingen er kjempegøy, for det er mange butikker som vi ikke har her og ALT er billigere enn i Norge. Jeg er veldig fornøyd med hotellet (Dublin City Inn, 95/98 Talbot Street, for den som lurte), mest på grunn av pris og beliggenhet, siden kvaliteten ikke akkurat er femstjerners. Misforstå meg rett, det er ryddig og rent og personalet er veldig behjelpelige, vi fikk til og med komme og spise frokost før alle andre på grunn av at vi måtte tidlig til flyplassen, men sengene var ganske harde og hårføneren fungerte i 30 sekunder før den gikk varm og slikt. Beliggenheten veier veldig opp, synes jeg!

Håper du fikk svar på det du ville vite, Mia, og at kanskje noen andre fikk lyst til å dra på Dublintur! 🙂