Reality-check: Treningshysteri

Det er mye pes rundt kropp og trening, er det ikke det? Thinspo, fitness og noe som grenser til ortoreksi for mange. Man-skal-ha-pupper-og-rumpe-men-ogs-itty-bitty-waist-og-minimale-lr-og-vaskebrettmage-innstilling.


(whi)

Misforst meg rett: Jeg synes det er fint. Jeg synes det er skikkelig fint, og jeg nsker jeg kunne tatt p meg den lille shortsen jeg bruker p lpetrening uten vre redd for at lrene er for store. Uten mtte konstant sjekke om den er p riktig plass s jeg ikke fr lovehandles. Det hadde vrt veldig fint slippe bekymre seg om slikt. Uten konstant sitte og lfte lra fra bussetet slik at de ikke eser utover. Uten konstant stramme magemusklene slik at innoverbulen ikke blir en aldri s liten utoverbul nr jeg byer meg.

Dette er penbar dumskap. Jeg mener, jeg er tynn. Jeg bruker str. 34/36, XS og S, M hvis jeg vil ha oversized. Det sier sitt, gjr det ikke? Ja, det blir utoverbul p magen nr jeg byer meg, men hvis den hadde vrt helt flat nr jeg byer meg hadde jeg ikke klart rette meg opp; lrene mine blir bredere nr jeg sitter, men det er helt normalt - hadde de ikke blitt bredere hadde jeg ikke hatt noe srlig av lrmuskler skryte av; jeg fr lovehandles nr jeg bruker tights og shorts der strikken strammer, men det hadde vrt trist ikke hatt hofter, ogs. Jeg er tross alt kvinne n, og jeg liiiker former. Jeg liker ha p meg bodycon-kjole og se den g inn og ut p de rette stedene, og jeg liker spesielt godt at kroppen min er s fin at den fremdeles gjr hodet til mannedyret mitt tomt noen ganger. Jeg er nemlig glad i kroppen min og ville egentlig ikke sett annerledes ut.


(whi)

Hadde bare ikke tjukkedagene eksistert. Lotte skrev om det i gr: Du vet, de dagene du er merkelig plsete i ansiktet, alt av klr virker for trangt og speilbildet er plutselig 10 ganger bredere enn da du la deg kvelden fr. Det har vrt og kommer sikkert flere dager der jeg har sett meg i speilet og sukket. Tatt p meg en komfortabel tights og oversized genser som nr meg til midt p lret. Den skjuler alt, s slipper jeg se. For det er frst og fremst megjeg gjemmer meg for. Egentlig bryr jeg meg ikke s mye om hva andre synes - jeg kan hre at jeg ser bra ut fra ti personer p en dag og likevel synes jeg ser fl ut. Det er jo helt klart noe mentalt som er i ulage, men heldigvis gr det lengre og lengre tid mellom tjukkedagene. Mest p grunn av at jeg har begynt trene regelmessig, tror jeg, for det fr meg til fle meg opplagt og sunn og det hjelper virkelig p selvbildet.

Treningen, ja. Jeg liker tro at jeg har et sunt forhold til trening. Jeg gjr det for opprettholde den kroppen jeg har i dag, slik at nr jeg en dag er blitt gammel (i alle fall en god del eldre enn jeg er n) og takker den yngre meg for at jeg la et slikt grunnlag. Jeg gjr det for slippe mtte puste med hjelp nr jeg blir eldre, for astmaen min er betydelig n, i en alder av tjue. Jeg gjr det for slippe ryggproblemer senere, siden jeg mest sannsynlig kommer til bruke mye av tiden min foran en datamaskin eller i alle fall ved en pult nr jeg en dag blir ferdigutdannet som lrer.

Men n har jeg skaffet meg treningsdagbok, en notatbok der jeg noterer treningen min og - damdadamdaaa - ml. Mest av nysgjerrighet tok jeg en runde med mlebndet den frste mars for sjekke om treningen hadde gjort noen synlige endringer p kroppen min. Dette kan jo bli litt farlig, men med tanke p "dette er penbar dumskap"-avsnittet s er jeg jo ganske realistisk av meg. Men jeg skal prve holde meg selv litt under oppsyn, for jeg gidder ikke bli opphengt i kalorier og karbohydrater og LCHF og det tullet der - er nok litt for glad i mat til det!


(whi)

Jeg mener ikke at overvektige ikke skal trene for g ned i vekt, men jeg tror enkelte m endre litt p grunnen til at de trener. Tren for vre sunn, ikke for endre p utseendet ditt. Sistnevnte mistenker jeg for bare fortsette og fortsette i det uendelige til du str der p tredemlla i timesvis hver dag selv om du ikke spiser nok til vre en hamster og selv om beina str ut i hytt og pine p steder der beina virkelig ikke skal synes. Det er viktig ta en liten runde med seg selv noen ganger, for sjekke etter faresignal eller bare finne ut hvorfor man gjr noe. Dette gjelder ikke bare trening, men det er ganske viktig p det punktet.

Hvorfor trener du?

4 kommentarer

Lotte

17.03.2013 kl.13:20

Jeg trener for stramme opp kroppen (og for g ned i vekt) og for forebygge ryggnakkeskulder-slitasje som vi sliter mye med i min familie.

spreadyourwingsandfly

17.03.2013 kl.13:21

Kjempe bra sagt! :)

Kunne nske flere jenter og faktisk gutter s akkurat dette! :)

Jeanette Bergelkken

17.03.2013 kl.14:11

AMEN!!

Batbird

18.03.2013 kl.19:29

Kunne ikke vrt mer enig i det du nettop skrev! Fler at 2013 starta med at over halvparten av facebookfeeden var fitinspo, hvor mye folk hadde trent og hvor sunt dem spiser. Jeg m innrmme at jeg har hatt mine dager hvor jeg har blitt provosert, de dagene hvor jeg ler av det og de dagene jeg grter av det. Grter av det fordi jeg selv skaper et image i hodet mitt om de kroppsdelene som "ikke er perfekte". Trene skal du gjre for holde kroppen i gang, gi kroppen et overskudd. Og trener du mer, orker du mer. Statistisk sett lever man lenger om man trener for holde kroppen i gang. Og det at 2013 starta som mange andre r, betyr ikke at det fortsatte som de forige ra, neida.. det bare fortsatte og ble bare enda vrre!

Skriv en ny kommentar



JULIE BETTINA

I blog about what I see, hear and wear, about the books I read and the food I make. Oh, and I'm really a mermaid.

Contact: juliebseggen@gmail.com

Follow

Sunnfornuft

2017 Reading Challenge

Julie Bettina has read 5 books toward her goal of 60 books.
hide

Kategorier

hits