Dårlig sponsorerfaring

Nå er det ikke slik at mailboksen min renner over av folk som vil sponse bloggen min (det vil si meg), men for noen måneder siden kom det likevel en forespørsel fra Bladkongen.no. Vedkommende spurte om jeg var interessert i et samarbeid der jeg skrev et innlegg om Bladkongen og opplegget deres på bloggen min, og så skulle jeg få et abonnement som “lønn”. I’m in, tenkte jeg, hadde jo bare gode erfaringer med nettsiden fra før og kom ikke til å lyve ved å anbefale dem til andre via bloggen.

Innlegget ble postet og jeg skulle velge abonnement. Jeg skulle få et abonnement til en verdi av 149,-, men da jeg ikke fant noen jeg ville ha til den prisen, spurte jeg om jeg fikk nevnte sum som en verdikode eller lignende så jeg kunne velge et dyrere abonnement og betale mellomlegget selv (ville ha 6 nr. av Costume til 199 kr). Fikk beskjed om at h*n skulle sjekke med sjefen, men fikk ingen ordentlig bekreftelse, hverken da eller senere. Ettersom Costume litt senere dukket opp i postkassa mi, antok jeg at jeg fikk 6 nr. likevel.

Med det første magasinet kom en faktura på 69 kr. Javel, tenkte jeg, håper ikke dette kommer hver gang, for da har jeg raskt overskredet verdien jeg fikk! Spurte via mail om dette, og fikk fremdeles ingen svar, bare beskjed om å sende fakturaen til en annen ansatt som skulle ta seg av det økonomiske. Nok et magasin i postkasse en måned senere, med nok en faktura à 69 kr. Sendte igjen mail til førstnevnte Bladkongen-ansatt der jeg spurte hvor mange utgaver jeg egentlig fikk. Det kunne ikke han svare på, så jeg skulle spørre personen han satte meg i kontakt med grunnet fakturaene. Som sagt så gjort, jeg sendte forespørselen min til vedkommende og h*n skulle sjekke det ut. Jeg rakk å få enda et blad før jeg fikk svar, og sendte denne via mail sammen med en ny forespørsel: Hva var det egentlig jeg fikk for samarbeidet?

Da jeg ikke fikk svar før jul og ikke hørte noe straks over nyttår, tenkte jeg at saken var i orden – det var kanskje 6 utgaver likevel og stykkprisen på 69 kroner var kanskje bare en formalitet som de tok seg av internt. Så fikk jeg en ny faktura i posten mellom 15.-20. januar, som lød på 129 kr for dette var for forrige magasin inkludert purregebyr. Hva faen, sa jeg og sendte nok en mail, som ble besvart med at jeg hadde jo bare fått 2 utgaver av Costume for samarbeidet. 


Not satisfied… (whi)

Så flott å få informasjon! Der satt jeg, flere måneder etter at jeg først spurte om hvor mange utgaver jeg fikk og skulle plutselig betale purregebyr for noe jeg ble fortalt at jeg skulle . Nei takk! Det ble en nokså lang og meget sint mail tilbake der jeg forklarte hele hendelsesforløpet og forklarte at jeg ikke kom til å betale noe som helst som var følge av samarbeidet og at jeg hadde spurt mange ganger om detaljene men ikke fått svar.

“Vi beklager misforståelsen” kom til slutt. About time… Har såklart ikke fått noen beskjed om at alt er i orden, men fakturaene ble visstnok tatt hånd om. Kan ikke si at jeg er så veldig positivt innstilt til Bladkongen.no lenger. Tenkte jeg skulle dele erfaringen min slik at ikke flere “går i fella” – det gikk mye tid og ergelse med og akkurat nå skulle jeg gjerne vært foruten hele opplegget. Hadde det vært jeg som tok kontakt med dem om sponsing, men slik var det da altså ikke! Makan til opplegg!

Noen andre som har blitt sponset av Bladkongen.no?
Dårlige erfaringer med andre sponsorer? 

 

Må bare legge til, etter å ha lest kommentarer, om at jeg IKKE har betalt noe som helst, alle fakturaer ble sendt direkte til Bladkongen.no. Om det blir noe mer mas, kommer jeg heller ikke til å betale noe siden det tross alt er de som tydeligvis sliter med kommunikasjon innad og dermed er årsaken til problemet.

10 kommentarer
    1. Sånn generelt så vil jeg si at du blir lurt om du takker ja til et abonnement til 149 kr for å skrive et innlegg om dem. Den reklamen de får er verdt mye mer. Dette er en generellt holdning som går blant selskaper nå som ser på bloggere som gull fordi de ikke selv vet hvor mye det er verdt og takker gjerne ja til smågaver i bytte mot reklame.
      Nå vet jeg ikke hvor mange lesere du har, men tipper du har betydelig flere enn meg (jeg har ca 4-500 per dag) og jeg får rundt 700-1000 kroner for et innlegg med annonse.
      Et annet alternativ kan være å bruke f. eks Tradedoubler. Der er også Bladkongen, hvor du ville fått 15 % av alle bestillinger som blir gjort via bloggen din.
      Vær forsiktig med hva du takker ja til, det er mange som prøver å utnytte uvitenheten blant bloggere. De har ingenting å tape, de spør bare mange populære bloggere og håper at noen biter på.
      Men i dette tilfellet ser det egentlig ut som om de har lurt både deg og seg selv, for her ber de jo om negativ omtale. Håper det ordner seg og at du får pengene dine tilbake, noe annet ville jo bare vært totalt idioti av Bladkongen.

    2. Erik: For det første vil jeg bare si at det er nok du som slår meg i antall lesere, jeg har ikke hundre daglige engang, så det er mest derfor jeg takket ja – tror ikke de tjente så alt for mye på reklamen jeg gjorde for dem og om jeg får noen magasiner gratis så er det helt ok for min del. Det er det første jeg har prøvd meg på, mest fordi jeg ikke blogger for å tjene noe på det, men også fordi jeg som nevnt ikke er blant de mest populære bloggerne, akkurat!
      Videre vil jeg si takk for tips og nevne at jeg ikke har betalt en eneste krone! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg