DIY: Drømmefangerørering

På søndag var jeg hjemme alene og hadde lite å finne på (gikk til og med en tur på 3-4 kilometer), og da jeg hadde sett flere episoder av Skins kvelden før, ville jeg heller finne på noe annet enn å sitte å glane på TV-skjermen. Så da laget jeg en drømmefangerørering! 

Du trenger (i første omgang):

En ørering av ønsker størrelse og tykkelse, jeg valgte en jeg kjøpte som fjortis fra H&M som er av plast. NB: Med tanke på nettet inni drømmefangeren anbefaler jeg å bruke en ring som man ikke må bøye på for å få på øret, da nettet må være ganske løst for at man skal få på øreringen til slutt. Altså IKKE en som den på bildet, men heller noe med en slik åpne-lukke-funksjon:


(fra H&M)

Første steg er å dekke selve ringen. Dette er såklart valgfritt, men ringen jeg brukte var rosa og det var ikke helt det uttrykket jeg var ute etter. Regn med å bruke rimelig mye tråd i forhold til hvor liten ringen egentlig er – bedre å ende opp med å klippe av resttråd enn at det blir for lite.


1. Knytt fast tråden i ringen (jeg knøt rett ved plastkanten slik at den skulle holde seg mer på plass).


2. Hold tak i den løse enden, mens du…


3. … lager en løkke…


4. … som du fører den andre trådenden (den lange) gjennom. Stram til og…


5. … og ta-da! Du har en knute! Det som er med denne typen knyting er at det blir stramt så det holder seg på plass OG det ser ganske fint ut. Synes jeg, i alle fall.


6. Fortsett å knyt på vist måte, og etterhvert får du dette ^. Knyt ivei, og pass på å gjemme bort endetråden.

Som på alle drømmefangere må man jo ha fjær på denne, også! Jeg bestilte mine via eBay, og som dere ser er de små og søte (og 100% cruelty-free!). Her er det jo bare fantasien som setter grenser, så du kan jo velge hvilke fjær du vil. Du kan også droppe fjær, hvis du synes det er bedre.


Selve prosessen med å feste fjærene fikk jeg ikke dokumentert, jeg var som sagt alene hjemme og jeg brukte lim som tørker ganske fort = no time for camera. Uansett, limet jeg brukte heter Karlsons universalklister og kan kjøpes på Clas Olson, tror jeg betalte 30 kr for en rimelig stor tube. Funket veldig godt på plasten i øredobbene mine, men er ikke sikkert det har samme effekt på f. eks. metall.

Det jeg gjorde var å ta en liten dasj lim på selve ringen, legge fjæren godt oppi, gjerne gni den litt nedi og så knytte den nevnte knuten OVER fjæra:


Like this.

Jeg festet på tre fjær på denne måten, og knyttet så videre til jeg hadde gjemt bort all den rosa plasten. Limte fast enden så den ikke skulle løsne.


Voilà!

Andre trinn: Nettet inni ringen. Dette er egentlig det enkleste, synes jeg, men det spørs jo såklart hvor fint og detaljert man vil ha det. Jeg brukte vanlig hvit sytråd fra Søstrene Grene og en helt vanlig synål.


Jeg stakk nåla innunder “tråddekket” som dere ser og laget en knute. Det er veldig kjekt å bruke nål, da slipper du å knote sånn med bittemå knuter og tynn tynn tråd. For your information der, altså. Uansett, førte tråden innunder dekket litt lengre bort og ut igjen slik at blir ei løkke (noen knyter fast for hvert punkt, men det er jo som man vil det selv.

Ettersom jeg som nevnt bruker en slik ring man må utvide for å feste i øret, måtte jeg lage nettet en smule løst slik at det tåler ekspansjonen uten å ødelegges.

Også på denne delen har man veldig stor frihet i forhold til mønster:


(whi)

Meheen, nål og tråd er ikke mine beste venner, så jeg holdt meg til det jeg kan jeg:

FERDIG! 🙂

Ble skikkelig fornøyd jeg, den er akkurat slik jeg tenkte meg. Det tok ganske lang tid å lage den, men mest fordi det er så lenge siden jeg holdt på med drømmefangere sist og dermed mista litt touchen jeg hadde som barneskoleelev. Gadd ikke lage to, føler forresten det kunne blitt i meste laget med to slike store og fjær og alt. Hadde forresten ikke identiske fjær, så hadde ikke blitt to like uansett.

Vet jeg ikke er størt på å forklare, men forhåpentligvis går det an å replikere prosessen min ut ifra dette. Enjoy! 🙂

6 kommentarer

Siste innlegg